160kvm stort hus
14-04-2004, 14:52
Hej!
När är egentligen risken för frost över? JAg bor i haninge, en bit utanför sthlm.
De andra åren har jag alltid gjort så att i maj åker blommorna ut vare sig dom vill eller inte, för då har jag tröttnat på att ha det trångt inne.
Det jag har är pelargoner, olika frukter och bär, tobaksblommor, violer ( dom är ju frosttåliga ) tagetes osv.
Men iofs så har alla andra år varit "billiga" plantor från ica maxi och liknande.
Inget ont mot dom, dom har växt så det knakar. tex en tomatplanta med körsbärstomater var över fem meter lång när jag kom hem från min utlandssemester, och full med tomater!
Men nu har jag beställt lite finare tex pelargoner från wexthuset. Och dom är ju lite dyrare oxå.
Om en ica planta hade dött är det bara att gå iväg och köpa en ny, men de" dyrare" växterna är lite svårare att få tag på....
Så när är risken för frost över? Om man inte räknar med de sk "järnnätterna" i juni?
Mvh G
Risken för frost är inte över förrän järnnätterna har varit. Det har jag alltid
gått efter.
Vissa vårar som är ovanligt milda är det inte säkert att det blir några järnnätter. Men för att vara på säkra sidan så är det första veckan i juni som gäller här i Sth-trakten.
Jag brukar sätta ut det mesta i början - mitten av maj här i zon 4. Man får vara beredd att hålla koll på temperaturen och flänga runt med fiberduk och bubbelplast men inget (peppar, peppar) har hittils frusit ihjäl!
Fenja
andreas i uppsala
14-04-2004, 17:43
I uppland och ner ligger sista vårfrosten runt 1-15 maj. Stockholm och smålands inland är dock senare. Där kan man räkna med frost till den 1 juni. På västkusten och längs skåne kust kan man räkna med att frosen försvunnit 15april-1maj.
Anders zon 1
15-04-2004, 00:00
Nja, det beror på var i Stockholmstrakten man är. Kartan ger ju en väldigt grov bild av verkligheten och min erfarenhet är att det är betydligt mindre frost både vår och höst i Stockholm än i Uppsala - tvärt emot vad det verkar på kartan. Inne i Stockholm är det ganska sällan frost i maj (nästan som i västra Skåne med andra ord), bland annat på grund av stadsbebyggelsens värmande och skyddande effekt. Vid Mälaren och i andra gynnsamma lägen i Stockholmstrakten är det förmodligen också mindre frost på våren än vad kartan antyder. Områden i Stockholmstrakten med mycket frost är framförallt Södertörn (kanske även Haninge?) och området norr och nordost om Stockholm. Där stämmer nog kartans datum för sista frost bättre.
Frostrisken beror dock i hög grad på hur den lokala topografin ser ut eftersom kalluften samlas i svackor i terrängen där temperaturen under klara, stilla nätter kan vara flera grader lägre än i omgivningen - kanske bara ett hundratal meter bort. Saker som kan minska frostrisken avsevärt är till exempel bebyggelse, skog, och närheten till vatten och solvarma klippor. Med andra ord är det egentligen svårt att generalisera frostrisken över större områden. I en del fall kan det faktiskt skilja flera veckor i datum för sista frost mellan två helt närbelägna platser, så det bästa är att man genom erfarenhet lär sig hur det är på just den plats där man bor.
Sedan varierar det här med sista datum för frost också oerhört mycket mellan olika år så man kan inte lita på vad som är normalt utan man måste alltid vara uppmärksam på vädret och vara beredd att skydda känsliga växter om temperaturen snabbt sjunker på kvällen samtidigt som det är vindstilla och molnfritt.
/Anders
160kvm stort hus
15-04-2004, 08:36
Hej!
Tack så mycket för det svaret.
Jag har ju mina växter på en balkong som har ordentliga väggar plus tak. Så jag tror det blir lite varmare där än utanför.
JAg hoppas iallafall...
Har sett på tempmätaren nu att det har som mest varit 0.9 minus på nätterna. Och 28 grader på dagarna, men det kan ju ha med att tempmätaren står i solen på em.....
Omjag nu skulle "slänga" ut lite plantor, tex mina ärtor som växer mig i huset. ( en dm på några dagar!! )
Hur ska jag skydda dom på nätterna? Fiberduk?
Mvh G
Frostskydda med tidningspapper eller dubbla lager fiberduk. Har inbyggd balkong, bor 5 km norr om dig. Det har fungerat bra. Och här åker det mesta ut på balkongen i mitten/slutet av maj.
Glöm inte bort att avhärda plantorna i början - ut dagtid, in nattetid under någon/några veckors tid. Och skydda dem från solen, som annars bränner sönder små späda plantor.
Bettson
15-04-2004, 14:36
Bra ögonmärke på om det blir frost. Varma molnfria dagar ger frostnätter.
Finns det en molnskärm så är frostrisken mcyket mindre.
andreas i uppsala
15-04-2004, 17:29
Kartan ger en bild på hur det har varit i Sverige under 40 år. Det kan man bara inte strunta i. Man ska alltid ha kartan i bakhuvudet när man planerar på att ta ut väterna. Det gjorde inte jag. Tog ut dem redan i mitten av mars.
Stockholm är för övrigt kallare på våren än övriga städer(tack vare mälaren), vilket mycket väl kan förklara sen vårfrost i sthlm området
Gossen Ruda
15-04-2004, 17:51
På en inbyggd balkong är klimatet ett helt annat, jämnare och varmare. Det största risken är markfrost vid klara nätter. Markvärmen strålar upp i skyn och det blir frost trots att det kan vara ett par plusgrader. Det kan räcka med ett enkelt tak över för att minimera risken. Eller ett träd. "Skogen är den fattiges överrock" säger man ibland. Fast uttrycket har en baksida också. Blir det ordentligt kallt tinar marken i skogen sist.
Sen finns det kallras också. Luften över berg kan kylas av kraftigt och sen rinna nedför sluttningar. En gång för många år sen fick vi ett sånt kallras vid sommarstugan. På ett ungefär 5 meter brett bälte var allt frostskadat medan bara några dm därifrån fanns inga skador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.