Paulis0820
28-05-2014, 20:24
Vi har precis byggt en altan vid entrén till vårt hus och nu funderar jag på vilka växter som skulle kunna trivas där. Det är sol på morgonen/fm och sen em/kväll, nord-nord/väst. Jag vill plantera i krukor. Funderar på snöflinga, lobelia, murgröna, funkia, revsuga, flitiga Lisa som sägs trivas i skuggigare lägen. Skulle vilja ha tips på fler växter som skulle kunna planteras! Tror ni att salvia och pelargon skulle funka? Margerit? Tack på förhand😊
hs04290
30-05-2014, 10:48
Hej igen!
Hur många timmar sol morgon/fm och em/kväll? Om solen bara bort 2-3 timmar mitt på dan kan det mesta växa. Förutom det som vill ha skugga.
Varför krukodling? (nytt hus, inte fått ordning på tomten??) Krukor är alltid mer svårskötta än i rabatt, med avseende på vattning, näring, övervintring etc.
Men, till saken.
De allra flesta ett-åringar vill ha mycket sol, för att riktigt må bra. Perenner som klarar skugga är mer vanliga.
Väggar förslag: bambu (sort efter höjdönskemål), klätterhortensia, kaprifol, pipranka eller clematis summersnow på spalje. Humle, av typen "Aureus", kan ev gå (svår i kruka).
Hortensior blir mycket vackra, vill ha sur jord i krukan.
För vacker långvarig blomstring köp fuchsia!!!! Finns i 100-tals varianter, trivs ganska svalt, regnigt, ljust men inte i direkt sol. Vill ha fuktigt, men inget fat utomhus, utan bra dränering.
Jag har haft tobaksblomma lime/vit i skugga. Doften av den vita!! Blommar betydligt mer sparsamt än i solen, men blommar...
Marktäckare för skugga; rosenplister lyser upp! ,Hasselörtens blad... Penningörtens gula rankor är snyggast i kruka och i skugga. Mörk revsuga kan ge kontrast.
Nästan alla ovan (ej tobak) är fleråriga. Gräv ner m/u kruka i landet.
Vissa pelargonsorter (spec sådana m ljusa , bleka blad) trivs bra i halvskugga, gärna under takutsprång.
Sedan vet jag inget mer...
Helena
Paulis0820
30-05-2014, 12:31
Tusen tack för ett långt svar och tips! Jag bor i Göteborg, tror det är zon 2? Har perenner i trädgården men vill ha krukor vid uteplatsen på altanen/balkongen med:) jag har bra övervintringsmöjligheter för krukodlat. Ska nog satsa på klätterhortensia, de är så fina:) behöver den också rodhedendronjord? Tack igen!
hs04290
31-05-2014, 12:26
Hej!
Zon 2, lyllo....
Klätterhortensian vill gärna ha rododendronjord. Den växer långsamt! (jag tog en stickling från en väninna för 10 år sedan, nu täcker den ett plank , 2 x 1,5 m o ska precis börja blomma). Den är mycket vacker.
Klem. Sommersnow skulle du kunna täcka upp med tills hortensian tagit fart!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.