|
Hej,
Är det någon som vet vad det här är för blomma? Fanns rikligt av den i en rabatt när vi köpte huset, men tyvärr håller smultron och annat på att ta över, så jag tänkte rensa och så på nytt om jag bara hittar frön.
kerstin z5-6
30-05-2014, 14:20
En låg kudd eller krypforming phlox.Kan vara Phlox stolonifera tex.
Tack för snabbt svar! Är osäker dock, tror inte det är phlox. Någon annan som känner igen det?
kerstin z5-6
08-06-2014, 21:17
Jag är dock helt säker på det? Varför tror du inte det är phlox då? Och varför rensa på det viset? rensa ur allt som inte hör dit när du grävt upp klumpen och spolat igenom den med vatten-, rensa jorden och sätt tillbaka den med ny fin jord. Det är ju en perenn planta.
Håller på Kerstins förslag - phlox - absolut.
Alexander-VG-zon3
08-06-2014, 22:21
Phlox subulata - Mossflox kanske ?
kerstin z5-6
08-06-2014, 22:36
Ja någon typ av Phlox är det.
vanjalarsa
09-06-2014, 00:24
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-05-2014, 15:20)  En låg kudd eller krypforming phlox.Kan vara Phlox stolonifera tex. ja det är det absolut. mvh vanjalarsa
*Stintan*
09-06-2014, 05:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-05-2014, 15:20)  En låg kudd eller krypforming phlox.Kan vara Phlox stolonifera tex. Håller absolut med!
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2014, 22:17)  Jag är dock helt säker på det? Varför tror du inte det är phlox då? Och varför rensa på det viset? rensa ur allt som inte hör dit när du grävt upp klumpen och spolat igenom den med vatten-, rensa jorden och sätt tillbaka den med ny fin jord. Det är ju en perenn planta. Det var inte de typerna som du föreslog, men efter lite googlande hittade jag rätt - mossflox! Jag vet att det är en perenn planta, men som jag skrev är det en massa annat som har tagit över i rabatten och stora delar av plantan är borta, endast en tredjedel av det som fanns från början är kvar. Det är självklart att jag måste rensa bort det jag inte vill ha i rabatten, det behöver väl inte ifrågasättas.
*Stintan*
09-06-2014, 13:53
Alla blir tydligen inte lika glada över tips och goda råd
CITAT (*Stintan* @ 09-06-2014, 14:53)  Alla blir tydligen inte lika glada över tips och goda råd  Vad menar du? Jag blev glad och tacksam över att få veta vad det var. Däremot förstår jag inte varför det var tvunget att ifrågasätta mitt rensande, särskilt som att jag inte ens skrivit något om hur jag rensat. Det kändes lite fånigt, som om någon kanske tog illa upp för att jag skrev att jag inte trodde det var phlox stolonifera.
kerstin z5-6
09-06-2014, 18:57
??
Jag skrev -En låg kudd eller krypforming phlox.Kan vara Phlox stolonifera tex. Mossphlox är just en sådan kuddformig ,krypande phlox. >att enbart via en bild på blomman avgöra detta är svårare ,kanske även lite mycket begärt på ett forum.
Resten handlade om att du kanske inte nödvändigtvis måste kasta den del som är kvar och köpa en ny, eller som du beskrev att du tänkt göra sådd .(Dock är sådd av phlox är svårt ,har försökt massor av gånger och jag sår mycket perenner vart år, har aldrig lyckats med dem) Föreslog istället att du om du pillar bort ogräset ur plantan kanske du kan återplantera den igen?
Ifrågasatt ditt rensande av rabatten tycker jag nog inte att jag gjorde?
Det var även det enbart ett råd och inget man måste följa om man inte vill.
Att man bara får ett svar, på en id fråga, är ganska vanligt här på Odla, har någon annan duktig odlare redan svarat och korrekt ser jag själv ingen anledning att upprepa dennes svar en gång till , i alla fall för det mesta. Om jag inte har något väsentligt att tillföra.
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2014, 19:57)  ??
Jag skrev -En låg kudd eller krypforming phlox.Kan vara Phlox stolonifera tex. Mossphlox är just en sådan kuddformig ,krypande phlox. >att enbart via en bild på blomman avgöra detta är svårare ,kanske även lite mycket begärt på ett forum.
Resten handlade om att du kanske inte nödvändigtvis måste kasta den del som är kvar och köpa en ny, eller som du beskrev att du tänkt göra sådd .(Dock är sådd av phlox är svårt ,har försökt massor av gånger och jag sår mycket perenner vart år, har aldrig lyckats med dem) Föreslog istället att du om du pillar bort ogräset ur plantan kanske du kan återplantera den igen?
Ifrågasatt ditt rensande av rabatten tycker jag nog inte att jag gjorde?
Det var även det enbart ett råd och inget man måste följa om man inte vill. Att man bara får ett svar, på en id fråga, är ganska vanligt här på Odla, har någon annan duktig odlare redan svarat och korrekt ser jag själv ingen anledning att upprepa dennes svar en gång till , i alla fall för det mesta. Om jag inte har något väsentligt att tillföra. Jag vet inte vad som hänt med den här tråden, men jag ställde en fråga. Jag googlade på de förslag som först gavs, och hittade inget som liknade, bad om second opinion vilket jag fick. Hittade namnet jag sökte. Tack! Därefter blev det ifrågasatt varför jag inte trodde som du, samt diverse råd men även kommentar som "varför rensa på det viset?". Jag har inte ens skrivit hur jag rensat eller tänkt rensa. Tråden var inte avsedd för det, bara att få ett svar. Kommunikation är inte alltid lätt när det bara sker skriftligt. Jag menade absolut inte att du inte var tillräckligt kunnig, Kerstin, för jag är säker på att du har massor av kunskap. Däremot känns det tråkigt när det blandas in annat i trådar, som kommentarer om att alla inte blir glada över tips och råd etc. Helt OT. Det fick mig att reagera.
Alexander-VG-zon3
09-06-2014, 20:01
Edit vad bra att du hitta rätt sort.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 09-06-2014, 21:01)  Edit vad bra att du hitta rätt sort. Ja, tack Alexander! Nu vet jag hur jag ska göra, och efter att ha läst en massa kan jag ge upp frösådden. Får försöka se om den kan bre ut sig på nytt när jag väl fått bort allt annat som gärna tar över.
kerstin z5-6
09-06-2014, 20:55
CITAT (sofiaq @ 09-06-2014, 20:30)  Jag vet inte vad som hänt med den här tråden, men jag ställde en fråga. Jag googlade på de förslag som först gavs, och hittade inget som liknade, bad om second opinion vilket jag fick. Hittade namnet jag sökte. Tack!
Därefter blev det ifrågasatt varför jag inte trodde som du, samt diverse råd men även kommentar som "varför rensa på det viset?". Jag har inte ens skrivit hur jag rensat eller tänkt rensa. Tråden var inte avsedd för det, bara att få ett svar.
Kommunikation är inte alltid lätt när det bara sker skriftligt. Jag menade absolut inte att du inte var tillräckligt kunnig, Kerstin, för jag är säker på att du har massor av kunskap. Däremot känns det tråkigt när det blandas in annat i trådar, som kommentarer om att alla inte blir glada över tips och råd etc. Helt OT. Det fick mig att reagera. Tror du läser in alltför mycket i de svar du fick av mej. Lätt hänt i text. Men svarar man vill man oftast enbart hjälpa någon inget annat. Dessutom bör du sålla de svar du får så att det som för dej är oväsentligt, redan erövrad kunskap bara ignoreras. Det är ytterst svårt att förutsätta vad den som frågar egentligen vet. Ta bara vattning som ett exempel-hur mkt vatten behöver en tobaksblomma? Hur svarar du på det? För mej är det självklart-när krukan är lätt , torr och plantan slokar. Jag ser och förstår det långt innan den slokar-men alla gör inte det. Jag svarar hellre övertydligt än tvärtom. Antagligen ett professionellt fel hos mej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|