Jag undrar om ärtväxter som blir ca 50cm höga behöver något att klättra på? Överallt står det ju att ärter och bönor behöver klättra, men de som är så låga kanske kan stå för sig själva?
Åsa, mälardalen zon 2
14-04-2004, 15:49
Brukar inte odla låga bönor men lågväxande sockerärtor tycker jag behöver lite stöd även om de inte blir så höga de orkar inte hålla sig uppe. Man ska dock även kunna odla dem som krypande på marken.
Tror inte man behöver sätta några pinnar i lågväxande bönor de brukar ju mera se ut som buskar. Skulle någon planta se ut att ha lite sned fördelning av baljor så att det ser ut som om den tippar åt ett håll kan man ju stödja den lite med någon pinne.
Nina H
14-04-2004, 16:27
Jag tycker att alla typer av ärtväxter behöver hänga på något. Det är så trist när växter och ärtor ligger på jorden. Jag lärde mig av en god vän att så ärtväxter i rundlar och ha ett konformat stöd i mitten - funkar bättre än rangliga pinnar på rad med trådar emellan. Skall prova det själv för första gången i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.