|
När jag och en kompis var ute i skogen i våras hittade min kompis en hasselnöt som hade spruckit och börjat gro. Den lilla grodden såg ut att ha torkat ut och blivit svart, men jag tog ändå hem den och satte den i en kruka. Den grodde och har växt duktigt sedan dess. Nu är jag dock osäker på om det öht är en hassel. Skalet till nöten ser ut som en hasselnöt, men bladen ser inte ut som några hasselblad jag nånsin set eller kan hitta bilder på. De har en annan form, de har en ljusare färg, de är inte lika taggiga i kanterna, och de känns helt annorlunda när man rör vid dem. de är tunna och känns lite torra och stela som om de var gjorda av papper. Om det inte är en hassel har jag dock ingen som helst aning om vad det kan vara. Finns det nån här som kan bekräfta att detta är en konstig hassel, eller säga vad det annars kan vara? Länk till mina blogginlägg om "hasseln"Lite bilder:   
Huggorm
30-05-2014, 17:43
Det är inte hassel, men ek. Är osäker på om det är vanlig svensk ek, det skulle kunna rödek (quercus rubra) men det är svårt att säga på så unga plantor
Aha! Därserman.
Ja det är definitivt inte vanlig ek iallafall, såna har jag också i krukor hemma och de har i princip inga likheter med denna alls. På dem såg bladen ut som gamla hederliga ekblad redan från första början.
Bladen på rödek ser ju dock helt annorlunda ut än dessa, men som du säger så kanske de blir med flikiga när det kommer fler blad.
Huggorm
30-05-2014, 17:53
Ja, visst ser de lite annorlunda ut, jämfört med vanlig ek. De är faktiskt slående lika de kastanjeekar, quercus prinus, som jag har och som är i samma storlek. Nu är ju det en sort som i princip aldrig provats i Sverige så det är väll inte den, men det kan säkert vara någon i samma undergrupp inom ekfamiljen
Alexander-VG-zon3
30-05-2014, 17:59
Quercus petraea - Bergek ? Känns väldigt likt om man jämför och efter vanlig ek är den näst vanligast. http://www.arkive.org/sessile-oak/quercus-...age-A11740.htmlEdit - ändrade felstavat namn
Huggorm
30-05-2014, 18:03
Jag satt just och googlade på bergek också, men hittade inga så bra foton. Antagligen är det den. Intressant att den gick så lätt att skilja från vanlig ek i den åldern, jag tycker de är närmast omöjliga att skilja åt när de är vuxna. Enda man ser det på är längden på ollonstjälkarna.
Alexander-VG-zon3
30-05-2014, 18:07
Jag tänkte är det inte vanlig ek så måste det vara Bergek, då det är bara dom två arter vi har naturligt som finns att hitta i skog. Rödek och andra ekar hittar vi inte i skogen som man ev odlar som trädgårdsväxter. Vet dock inte hur det är i sydligaste Sverige om Rödekar finns förvildade, men har aldrig sett det. Bilderna hittade jag med att googla namn plus seedling. https://www.google.se/search?q=Quercus+petr...708&dpr=0.9
Huggorm
30-05-2014, 18:11
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 30-05-2014, 19:07)  Jag tänkte är det inte vanlig ek så måste det vara Bergek, då det är bara dom två arter vi har naturligt som finns att hitta i skog. Rödek och andra ekar hittar vi inte i skogen som man ev odlar som trädgårdsväxter. Vet dock inte hur det är i sydligaste Sverige om Rödekar finns förvildade, men har aldrig sett det. Jo, i södra Sverige finns faktiskt förvildad rödek, där kan man hitta den i skogen på vissa ställen. Även här hos mig kan man hitta fröplantor i rabatterna runt gatuträd. I Tyskland är de ett problem med att de förvildar sig och tar över skogarna. Men jag tror vi är överens om det här är bergek.
Man kan väl iofs ifrågasätta hur "vilda" skogarna i södra Skåne egentligen är.  Nöten hittade vi på Billebjär, ett litet naturreservat utanför Dalby. Jag får åka tillbaka och spana runt omkring där vi hittade nöten, helt enkelt, och se om jag hittar nån rödek eller så.
Alexander-VG-zon3
30-05-2014, 21:17
CITAT (Huggorm @ 30-05-2014, 19:11)  Men jag tror vi är överens om det här är bergek. Ja  jag är säker på Bergek.
Alexander-VG-zon3
30-05-2014, 21:32
CITAT (tamlin @ 30-05-2014, 19:30)  Nöten hittade vi på Billebjär, ett litet naturreservat utanför Dalby. Jag får åka tillbaka och spana runt omkring där vi hittade nöten, helt enkelt, och se om jag hittar nån rödek eller så. Hitta på nätet att det växer rödek vid parkering ? . Annars låter det som en perfekt biotop för just bergek. CITAT (Huggorm @ 30-05-2014, 19:11)  Jo, i södra Sverige finns faktiskt förvildad rödek, där kan man hitta den i skogen på vissa ställen. Även här hos mig kan man hitta fröplantor i rabatterna runt gatuträd. I Tyskland är de ett problem med att de förvildar sig och tar över skogarna. Men jag tror vi är överens om det här är bergek. Intressant har inte själv sett några bestånd av rödek i nordöstra skåne eller här, kanske är för kallt på vintern ? att det inte bygger upp något bestånd även om det då och då finner fröplantor.
Vi hittade nöten nära parkeringen, så det kan ju mycket väl vara det.
Jag har uppenbarligen inte lika bra koll som ni, men när jag tittar på bilder på bergek så tycker jag att de ser ut att vara väldigt lika vanlig ek, både i hur bladen och ollonen ser ut.
Nöten vi hittade och som grodde här är ju dock mer rund och tjock som en hasselnöt, och har inte samma form som vanliga ekollon. De bilder jag hittar på ollon från rödek ser ut att ha just denna lite bredare, kortare, rundare form.
Huggorm
31-05-2014, 10:18
Då är det kanske rödek i alla fall för bergek har ollon som är mycket lika den vanliga ekens, jag plockade själv en hel påse i höstas. Googlar man på red oak seedlings så får man upp bilder som är mycket lika din planta
Alexander-VG-zon3
31-05-2014, 10:37
Återstå att se när den växer upp innan vi vet säkert  Sedan vet jag inte om det finns hybrider med rödek och andra ekar ? går att läsa på nätet att vanlig ek och bergek kan hybridisera sig, vilket kanske kan svåra allt.
Huggorm
31-05-2014, 11:09
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-05-2014, 11:37)  Återstå att se när den växer upp innan vi vet säkert  Sedan vet jag inte om det finns hybrider med rödek och andra ekar ? går att läsa på nätet att vanlig ek och bergek kan hybridisera sig, vilket kanske kan svåra allt. Vanlig ek och bergek hybridiserar ofta i Sverige, eftersom den korta växtsäsongen här gör att deras blomning överlappar. Nere på kontinenten hinner den ena avslutas innan nästa börjar. Rödek kan hybridisera med andra arter ur samma undergrupp av ekar. Det finns flera som odlas i Sverige så som kärrek och scharlakansek. Men vanlig ek och bergek hör till de vita ekarna och kan inte hybridisera med rödekarna. Det är ganska stor skillnad mellan undergrupperna, exempelvis tar det två år för ollonen på rödekar att mogna, medan det går på en säsong hos de vita ekarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|