Full version: Vilka arter av Lönn?
tamlin
Jag har två olika lönnar i krukor hemma som båda grodde nu i vår. Den ena hittade jag i en väns trädgård utanför Södra Sandby när den bara var ett frö som precis höll på att börja gro, den andra hittade jag som en liten grodd bland löven i bokskogen vid Torup.

Båda är onekligen lönnar, men de ser verkligen helt olika ut. Det finns så himla många olika sorters lönn och jag är inte direkt nån expert, men nån av er kanske har koll? Lite svårt när de fortfarande är så små kanske, men låt oss ge det ett försök.

Här är den ena:

Och här är den andra:
Huggorm
Det första är säkerligen vanlig lönn, man kan testa genom att klippa stjälken på ett löv och se om saven är mjölkvit. Men det är dumt när den är så liten, den behöver sina löv. Det andra är sannolikt tysklönn, möjligen naverlönn, det är svårt att säga säkert på småplantor utan att se bladutspring och knoppar
tamlin
Huggorm är på hugget igen! Tack. smile.gif

När du säger "vanlig" lönn, menar du Acer Platanoides?
Huggorm
Exakt, acer platanoides
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon