OneTomato
Hej! Jag har en fråga angående slätbladig persilja och dess tillväxt. Den är inne på sitt tredje år ute i rabatten och den växer sig ganska hög. Jag har nu fått klagomål från min far att det är inte meningen att den ska bli så hög etc. Men jag ser det som att det bara blir mer skörd! Så, ska slätbladig persilja få växa på sig hur pass den vill eller ska man hålla den kort och trimmad?
Just denna växt är ca 120 cm från jorden till översta knopen.
Gröna mormor
Om det inte påverkar smaken så är det väl helt OK enligt mitt sätt att se det.
Alexander-VG-zon3
Är du säker på att det är persilja ? persilja är tvåårig och tror aldrig jag sett så hög persilja som 120cm.
Eva i Västerås
Om persiljan inte fått sätta frö kan den nog bli mer än 2-årig i rätt läge. (Fast det kan ju vara libsticka, som smakar en aning åt persiljehållet, fast vassare. Den är riktigt flerårig, och blir bara större och större...)

2-åriga växter är nästan alltid fleråriga, men orkar inte i vårt klimat både sätta blommor/frukter och samla näring för en vinter till.

Och det är klart att den ska få vara om den smakar bra och/eller är vacker! Det låter praktfullt med en så stor persilja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon