Full version: Dum fråga kanske?
Ewa L
Försvagar det trädet om man inte klipper bort alla små utväxter som kommer nertill i marknivå?
Tror nästan att det är så, men är inte säker på hur viktigt det är att verkligen hålla efter.

Men två av mina träd (prydnadskörsbär + plommon) har blivit uppenbart försvagade/döda grena och har väldigt mycket "buskar" nertlil.
IKS
Att den skjuter en massa skott nedifrån är just för att kompensera för den förlorade bladmassan det döda grenverket medfört. Det är svårt utan bilder att svara på hur allvarligt det är, om grenverket har tillräcklig bladmassa för att klara sig ändå om man tar bort skotten nedifrån. Kommer skotten från grundstammen är risken också stor att de konkurrerar ut det inympade/förädlade materialet. Men om skotten kommer från prydnadskörsbäret/plommonet är det inte lika allvarligt, då kanske de borde få sitta kvar, åtminstone som "saftdragare" ett tag.
Ewa L
Tack för svar. Då hade jag rätt, men ändå helt fel. tongue.gif
Dvs hönan och ägget... Jag trodde det förlorade bladmassa pga växtligheten i marknivå, men tror din idé är troligare. Dvs omvänd ordning.

Skall nog hålla lite extra koll ändå. Är väldigt förtjust i mina träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon