Klaban
Köpte rabarber från Blomsterlandet och planterade för lite mer än en månad sen. De har inte växt nämnvärt och nu ser jag bruna fläckar på bladen. Se bild. Vad har hänt?

Tacksam för svar

/Klas
Skruttensmamma
Sådär ser min nyplanterade också ut. Ser ingen anledning till oro. Gissar att det tar lite på krafterna för plantan att etablera sig. Troligen kommer de nya bladen som kommer att vara fina och fläckfria.
Rabarber är väldigt tåliga! Min första regnade nästan bort i sin kruka innan den blev planterad flera månader efter att jag hade fått den. Sen levde den en tynande tillvaro i styv lerjord där den hade fått en alldeles för liten planteringsgrop. Efter något år flyttade den med oss till vårt nya hus och frodas nu, bättre planterad i bättre jord.
Hasse_h
Instämmer, ingen anledning till oro. De behöver lite tid för att komma igång, men det gör de alltid. Köpte våra senaste två plantor förra våren, planterade dem i en blandning av lerjord, planteringsjord och kogödsel, de växte inte särskilt mycket första säsongen och vi skördade därför inget alls. Nu i våras startade de starkt, sedan frös den ena sönder (tror vi, de sprack inifrån och ut på längden), men nu är de rejält kraftiga och stora och det kommer massor av nya fina blad.

Glöm inte vattna dem, de vill ha mycket vatten i början. Och viktigt är att jorden dränerar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon