nina L
funderar över uttrycket när jorden har en temperartur på 5°. Menas det då på dagen eller på natten???...
nilla
Såsugen? tongue.gif

Det bör nog vara temperaturen när det är som kallast - om det är så att sådden tar stryk av för kall jord spelar det nog ingen roll när på dygnet den fryser.

Gunilla
magiana
Jag tror (men vet inte säkert) att det gäller dagstemperaturen. Frost förekommer ju in i juni så då skulle man få vänta väldigt länge på att få så. Jag sådde förresten klint och romersk riddarsporre för snart två veckor sedan och de har börjat gro nu trots att det fortfarande blir ordentligt kallt på nätterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar ta tempen på jorden utomhus på morgonen. En del frön ruttnar (ex. bönor) ifall man sår när jorden är för kall. Det finns jordtermometrar att köpa men det brukar fungera hyfsat att ta en billig termometer och gräva ner den ca 5cm, även den brukar visa på ett ungefär hur varmt/kallt det är i marken.
nina L
tack för svaren. et var det jag tänkte, att man måste ju vänta till sommaren innan natt temperaturen blir exempelvis 5 grader. Va bra! Då kan jag nog snart sätta det mesta som vill ha en temperaturpå 10 grader. Jippii
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon