Panne79
Jag har äntligen bestämt mig vad min sambo ska få i 40-års present. Det blir ett växthus!! bravo.gif Hon kommer bli så nöjd.. biggrin.gif
Som sprillans ny på det här forumet (och på växthus över huvud taget) har jag suttit och läst flera trådar om olika växthusfabrikat och fördelar och nackdelar med olika märken och modeller. Men jag vill ändå skapa en egen tråd med mina tankar och frågor.
Några förutsättningar: Växthuset kommer stå några mil från kusten i höjd med Umeå. Jag är starkt övertygad om att pris och kvalitet hänger ihop. Ett utrymme för odling och växter kan aldrig bli för stort (har jag lärt mig). Men jag inbillar mig att mellan 10 - 15 m2 är rätt lagom (till att börja med). Prislapp runt 15000:- kanske.. Jag hade allra helst byggt ett själv men inser med en närstående flytt att den tiden inte finns. Jag får nog fokusera på att renovera huset!!

Några frågor:
1. Vad är fördelen med glas framför kanalplast?
2. Skjutdörrar eller "vanliga" dörrar? Fördelar nackdelar...
3. Vad ska man ha för grundläggning? Sten, grus, plattor, trampat jordgolv?
4. Om man väljer att köpa ett blocket, hur svårt är det att demontera och transportera? Är det som enkla byggsatser??

Nu lämnar jag helt öppet för egna funderingar, tips och idéer. smile.gif

ps.
Är det någon som vill ha lite tips och idéer i utbyte har jag kompetens inom följande områden.
Storskalig vindkraft, snöskotrar, fyrhjulingar, slalomskidor, IKEA-kök, 3-årstrots, flyttpackning med mera. wink.gif
Natur liv
CITAT (Panne79 @ 02-06-2014, 14:56) *
Några frågor:

Vilken underbar present! Den kommer säkert att uppskattas.
Fördelen med kanalplast framför glas är att de inte går sönder så ofta. Glas är vackrare, men det behövs ett gäng glasrutor i reserv. Skjutdörrar blåser inte sönder.
vivla
3. Vad ska man ha för grundläggning? Sten, grus, plattor, trampat jordgolv?

Vilken bra present!:)

Jag har ett växthus i glas, med vanliga släta grå cementplattor till golv. Jag skuggar med fiberduk som funkar helt ok. Jag har odlat i svarta hinkar sedan 2007, men i år testar jag med 65 l murartråg och då med två tomatplantor i varje. Växthuset har skjutdörrar som jag lämnar öppna varma dagar/ nätter.

Jag har ingen erfarenhet av kanalplast, men undrar om det kanske är svårare att hålla rent. Fördelen är väl att det inte är så ömtåligt.

Mitt 8 m2 glashus sköter jag om så här: Varje höst tömmer jag hinkarna i komposten och tvättar dem med såpvatten och på våren tvättar vi växthuset med högtrycken, känns rent och fräscht och kul att börja från skratsch varje vår. Enda nackdelen är att det är för litet (såklart😊) så inte under 10 är bra tänkt...bra att få plats med en vattentunna och ett par stolar också....

Lycka till!
Panne79
Tack för mycket bra funderingar. Det kanske är så att kanalplast är lite svårare att hålla rent? Samt att det är lite "finare" med glas..? Men samtidigt kräver det en hel del skuggning... Kanalplast låter nog som ett bra alternativ tror jag. Skjutdörrar är ju att föredra då. Och vatten skall finnas lättillgängligt har jag förstått. Tror jag börjar få ett litet grepp om det här nu. Bara att klura vidare. smile.gif
ingmet
...och tillgång till el rekommenderar jag varmt. Varför el? - till belysning och till frostvakt/fläkt - något som snabbt kommer att behövas om din sambo ska odla växter.

Jag odlar oxå i krukor, hinkar och tråg och har därför valt stengolv. Fortfarande mkt nöjd med mina val. Har dubbeldörrar vilket har känts som ett måste att ha öppet under varma dagar trots öppningsbara fönster (4st). Var också rádvillig gällande glas el kanalplast. Valet föll på glas eftersom jag även ville ha sittplats I växthuset - och då vill man se ut.

Ett alternativ kan vara att ha glas på sidorna och kanalplast i taket! 😊
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon