Som sprillans ny på det här forumet (och på växthus över huvud taget) har jag suttit och läst flera trådar om olika växthusfabrikat och fördelar och nackdelar med olika märken och modeller. Men jag vill ändå skapa en egen tråd med mina tankar och frågor.
Några förutsättningar: Växthuset kommer stå några mil från kusten i höjd med Umeå. Jag är starkt övertygad om att pris och kvalitet hänger ihop. Ett utrymme för odling och växter kan aldrig bli för stort (har jag lärt mig). Men jag inbillar mig att mellan 10 - 15 m2 är rätt lagom (till att börja med). Prislapp runt 15000:- kanske.. Jag hade allra helst byggt ett själv men inser med en närstående flytt att den tiden inte finns. Jag får nog fokusera på att renovera huset!!
Några frågor:
1. Vad är fördelen med glas framför kanalplast?
2. Skjutdörrar eller "vanliga" dörrar? Fördelar nackdelar...
3. Vad ska man ha för grundläggning? Sten, grus, plattor, trampat jordgolv?
4. Om man väljer att köpa ett blocket, hur svårt är det att demontera och transportera? Är det som enkla byggsatser??
Nu lämnar jag helt öppet för egna funderingar, tips och idéer.

ps.
Är det någon som vill ha lite tips och idéer i utbyte har jag kompetens inom följande områden.
Storskalig vindkraft, snöskotrar, fyrhjulingar, slalomskidor, IKEA-kök, 3-årstrots, flyttpackning med mera.