Kajsas matte
Vi hittade detta träd planterat i en kruka när vi bytte hus och trädgård för cirka 2 1/2 år sedan. Nu har vi satt trädet invid tomtgränsen. Kanske kan någon se vad det kan vara för träd genom att titta på bilderna.
RibesRubusVitis
Bladen påminner om någon Prunus-art (körsbär, plommon, persika etc) och i så fall borde stammen vara jämn och glansig (lite svårt att se). Det som talar mot är att det inte kommit några blommor än...
Huggorm
Jag gissar på någon videart, alltså salix
Kajsas matte
[attachment=81281:Ok_nt_tr_d1.jpg]
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-06-2014, 15:56) *
Bladen påminner om någon Prunus-art (körsbär, plommon, persika etc) och i så fall borde stammen vara jämn och glansig (lite svårt att se). Det som talar mot är att det inte kommit några blommor än...

Kajsas matte
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-06-2014, 15:56) *

Jag har lagt in en bild till på trädet. Har svårt för att förstå varför bild nr 2 misslyckades hela tiden men nu finns en bild till där man ser bladen lite närmare.

CITAT (Huggorm @ 03-06-2014, 20:22) *
Jag gissar på någon videart, alltså salix

Jag har lagt in en bild till som misslyckades gång på gång tidigare. Där ser man en närmare bild på det lilla trädet.
RibesRubusVitis
Får man ändra sig? Jag börjar luta åt Huggorms förslag, särskilt sedan jag sett blomman. Kanske jolster(pil).
Huggorm
Jolster kan mycket väl stämma, att den blommar nu tyder ju på det. Men det är inte enkelt att se skillnad på olika arter ur salix-släktet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon