29:an
Hej!

Hoppas på inspiration och tips från er på hur jag kan modernisera och skapa struktur i trädgården.

Vi bor sedan några år i ett typiskt 70-talshus med mörkt tegel men ganska modernt formspråk. Trädgården är platt, ganska tråkig och har dessutom passerat bäst-före-datum. De förvuxna barrträden har vi tagit bort men kvar blev mest smultronplantor framför ett risigt buskage med forsythia och syren.

Jag hade helst haft en gammaldags trädgård, men inser att mormorsväxterna inte passar i stil till huset så hur ska jag då göra?

Moderna trädgårdar med mycket sten och några få växter tycker jag lätt blir ointressant, samma med för mycket barrträd.
Jag tänker att jag borde skapa struktur och lite ramar, gärna med inspiration från Ulla Molin, men med mer perenner så att det hela tiden under säsongen händer saker i trädgården.

Vilka buskar kan man formklippa? Vilka alternativ finns till Buxbom? Hur svårt är det att skapa former?

Hur skulle ni gjort? Idéer och foton är mycket uppskattat!

Hälsningar 29:an
kerstin z5-6
Tänker formgivet men ändå glatt
Kanske hittar du nåt i denna
Appeltern Holland i min holland blogg

Mycket kan formas som syns om du kollar gamla poster bakåt dit du kommer-finns flera exempel på tom barrväxter
hs04290
Hej!

Måbär är en skuggtålig, härdig, relatigt snabbväxande buske som kan bilda små/stora häckar eller andra former.
Liguster, idegran (långsam) kan också formklippas.
Alla dessa kan sticklingförökas relativt lätt så här års om man änskar mycket häck o har lite pengar. Erbjud dig hjälpa till o klippa grannens stora måbärshäck!

God natt
EvaKlemming
Hej
Läs böcker. Det ger både inspiration och energi när bådadera tryter. Christel Kvant och Inger Palmstierna har gjort flera fina och praktiska böcker med planskisser och växtförslag. De skulle nog sagt att du först bör skaffa väggar och tak till trädgården. Därefter börja tänka på golv och pynt.

Tänker själv sätta häggmispel på två sidor utmed min trädgård. Sedan avenbok i kortare snuttar inne i trädgården. Häggmispel (men även måbär och tuja) växer snabbt och är billiga i inköp. Lönnar, rönnar, hästkastanj och pilar växer snabbt och är lättodlade. När det är planterat får man äntligen pyssla med marktäckare och perenner. Glöm inte trädäck. De blir fina sittplatser och ger bra rum, billigare än sten.

Läs bloggar. Det här är en blogg jag följer och hon har en jättefin trädgård med struktur och ett hus kanske i samma stil som ditt. http://almbacken.blogspot.se/
Den här bloggen är också intressant. http://annavattenkannastradgard.blogspot.se/
Lavin
Hej, det finns ingen anledning till att göra en ulla molin/höganäs-trädgård med grönt och tegelgångar bara för att det är en 70-talshus. Om du allra helst vill ha mormorsperenner så är det detta du ska ha.

Om du vill att det ska hända mycket under säsongen så tycker jag inte att du ska snöa in för mycket på det gröna, det är lättskötta och fina trädgårdar, men det är mer vilsamma än underhållande.

Struktur med mycket perenner- man kan ju använda ett modernt formspråk men fylla med vad som helst! Raka linjer, klippta häckar, hårda kanter, moderna material som betong och stål, svartmålat trä, sjösten, men fyllt med översvallande växter med naturligt och vilt växtsätt!

här finns många bra exempel:
http://blog.homesandproperty.co.uk/2013/05...ing-garden.html
29:an
Vilka bra tips och länkar ni kom med! Stort tack!
Jag tror nog det ska gå att kombinera blommande trädgård med lite struktur på sina ställen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon