rubbad
Hej!

Jag har nästan ingen erfarenhet av odla och plantera. Vill hemskt gärna lära mig, men tycker det är en "djungel" (he he). Har satt ut några krukor med plantor jag fått/köpt och har nu några frågor jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Jag har en kruka med luktärter som jag verkligen hoppas ska frodas. Har hört att man ska plocka mycket blommor när de kommer. Något annat? Vad vill de stå i för läge? Vill de ha gödsel eller näring?

Har också en påse med solrosfröer. Är det för sent för att direktså dem nu i juni? Bor i växtzon 5.

hälsningar
Stina
fvd
Det är väldigt enkelt ingen av dem behöver någon särskild gödsel, det enda du behöver göra är att vattna. När plantorna blivit höga behöver de stöttas och ev bindas upp. Det stämmer att om man plockar blommorna stimulerar man tillväxten.
rubbad
Skönt, tack för svaret! Haha jag är så nojig. wink.gif
Klint
Luktärtor vill ha sol, ska du plantera dem i en rabatt ska du handskas försiktigt med dem så de inte går av, försök få med så mycket av jorden som möjligt. Solrosor kan du så nu. Det är fina och bra blommor du valt, jag har både sått inne och ute de är ungefär lika stora nu!
kerstin z5-6
Luktärten vill ha och mår bra av att få en stooor kruka med kogödsel-de blir komaktare och blommar mer då. Om du krukodlar.Se till att de har ett torn-eller något -enkla pinnar ihopbunda i toppen duger bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon