Hej,
Är det någon som kan hjälpa mig med ett mycket gammalt äppelträd, upp mot 150 år gammalt, som är i stort behov av vård den inte fått på många årtionden. Vi har beskurit den ett par gånger men jag är rädd att detta gamla äppelträd behöver lite högre kompetens för att få den att må bra igen.
Den får fortfarande väldigt mycket äpplen men dom är något små nu för tiden men otroligt goda. Den är i princip ihålig i stammen också och gällande det undrar jag om något bör göras åt den ihåligheten.
20131027_130308 - Copy.jpg
20131027_130241 - Copy.jpg
20131027_130333 - Copy.jpg
Hej
Ja tycker om du kan ta bort den och plantera ung träd istället, för att gamla träd blir svaga och fler sjukdom kan attackera dem, men om du tycker att behåller den kan du gör special ung beskärning, jag menar att du kan beskära som vanligt ta bort sjuka grenar och grenar som som korsa andra, men på samma tid kan borta några gamla grenar och kan göra den under flera år, och sen kan du få yngre och yngre träd,du kan göra detta under vårvinter tid.
H.Bassam
Huggorm
06-06-2014, 19:42
Vill man verkligen hjälpa trädet kan man gräva bort grässvålen under trädet och ut en bit utanför kronans ytterkant. Sedan kan man lägga dit gödsel, men helst inte efter midsommar eftersom trädet kan ha svårt att sluta växa i tid i höst då.
Angående beskärning så kan man ta bort skott som ligger och skaver mot varandra eller som växer inåt i kronan. Men man bör inte göra stora ingrepp och framför allt inte före trädet fått igång växtkraften igen.
Tack för hjälpen Bassam och Huggorm.
Att ta bort ett så gammal träd är enligt mig helgerån. Jag värnar om allt som är så nära det naturen skapat för perfektion. Människor har självklart alltid medvetet eller omedvetet förädlat grödor men det vi gjort med växter de senaste 50 åren, förädling men än värre genmodifiering, är en katastrof för allt levande på vår planet och därför försöker jag rädda det lilla som kan räddas av "riktigt" naturliga grödor.
Den smak jag får av dessa äpplen kommer inte några andra äpplen jag provat under min livstid ens i närheten av.
Jag ska definitivt följa båda eras råd, men jag tror jag väntar med att bearbeta trädet till nästa vår.
Tack igen för era råd, det va denna typ av råd jag behövde för att våga mig på trädet.
Hälsningar,
Mats
Hej
För mig det är bättre om du ta bort den, och planterar ny träd, varför för att gamla träd blir svag mot sjukdom, och på sista tiden kommer många fina sorter som de är starka mot sjukdom och de ger mycket goda äpple.
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 13-06-2014, 21:27)

på sista tiden kommer många fina sorter som de är starka mot sjukdom och de ger mycket goda äpple.
H.Bassam
Det är precis DÄRFÖR som jag inte vill ha med den typen av träd att göra, nya mänskliga "skapelser". Gör du träd starkare mot sjukdomar så förstör du den ekologiska balansen och det är en katastrof för naturen och för oss människor i slutänden.
Huggorm
13-06-2014, 21:11
CITAT (WayuU @ 13-06-2014, 22:02)

Det är precis DÄRFÖR som jag inte vill ha med den typen av träd att göra, nya mänskliga "skapelser". Gör du träd starkare mot sjukdomar så förstör du den ekologiska balansen och det är en katastrof för naturen och för oss människor i slutänden.
Jag är nog inne på lite samma spå som dig. Jag föredrar det okonstlade, det naturliga, om man nu någonsin kan säga det om ett äppelträd. Och eftersom äpplena är goda är det bara att behålla trädet. Och när det slutligen dukar under av ålderdom kan man ta ympris och skapa ett nytt, likadant träd.
CITAT (Huggorm @ 13-06-2014, 22:11)

Och när det slutligen dukar under av ålderdom kan man ta ympris och skapa ett nytt, likadant träd.
Nu gjorde du mig RIKTIGT glad

Ger mig lugn att veta att allt inte är förlorat den dagen detta träd inte längre orkar mer.
I värsta fall finns det några helt förvildade träd av denna sort kvar på en förvildad tomt där det stod ett hus i slutet av 1800-talet men som inte längre finns.
Tack för detta Huggorm!
Piccante
13-06-2014, 22:54
CITAT (WayuU @ 13-06-2014, 22:59)

Nu gjorde du mig RIKTIGT glad

Ger mig lugn att veta att allt inte är förlorat den dagen detta träd inte längre orkar mer.
I värsta fall finns det några helt förvildade träd av denna sort kvar på en förvildad tomt där det stod ett hus i slutet av 1800-talet men som inte längre finns.
Tack för detta Huggorm!
Gamla äppleträd kan ju vara sortäkta men ofta är fruktträd ympad så även om det finns vilda träd kvar så är det inte säkert att de får samma frukt.
Halaj!
Kan man inte ta sticklingar istället? Jag har dålig erfarenhet av ympning. Provade med flera pinnar på mitt körsbärsträd. Inga tog sig. Kanske gjorde jag något fel.
Visst är det värt att försöka göra något för att säkra trädsorten för framtiden, om man gillar äpplena. För trädet på bilden har passerat bäst-före-datum för länge sen.
//T
Huggorm
14-06-2014, 12:13
CITAT (Tapio @ 14-06-2014, 12:31)

Halaj!
Kan man inte ta sticklingar istället? Jag har dålig erfarenhet av ympning. Provade med flera pinnar på mitt körsbärsträd. Inga tog sig. Kanske gjorde jag något fel.
Visst är det värt att försöka göra något för att säkra trädsorten för framtiden, om man gillar äpplena. För trädet på bilden har passerat bäst-före-datum för länge sen.
//T
Det är svårt att få äpple att rota sig. För att det skall lyckas får man experimentera med vintersticklingar där man värmer upp jorden och luften till olika temperaturer. Vissa äpplesorter skall vara enklare än andra, som kan vara närmast omöjliga.
Hej
Om sticklingar måste man gör så:
1 man kan göra under vårvinter eller på vinter före knoppar öppna.
2 det ska ta från frisk och mogen gren .
3 Jord ska bli en del torv plus en del sand.
4 ska ta sticklingar av topp gren på 20 cm med minst två knoppar.
5 om du har rötter hormon det är bättre att behandla sticklingarna med.
6 lägga jord i krukan och passera sticklingar till hälften av höjden i jorden.
7 spreja dem med vatten.
8 det är bra om du ordna plast flaska som ta av botten på dem över sticklingarna, för att bli fuktigt omkring sticklingarna,
9 lägga krukarna i soliga plats.
H.Bassam
HenrikF
16-06-2014, 01:09
Om du är intresserad av gamla äppelträd och av sticklingsförökning av dessa så kan du titta på programmet Året i trädgården - säsongsspecial, avsnitt 4 från 2011:
www.svtplay.se/video/915480/aret-i-tradgarden-special/avsnitt-4
Inslaget om kulturarvssorter och sticklingsförökning av dessa börjar ca 35:00 in i programmet.
Avsnittet är tillgängligt fram till 10 juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.