Ingela.N.
Jag har en Vintergröna, Vinca Minor f. (Alba) med vita blommor som är köpt hos trädgårdshandel..

Sen nu har jag fått sticklingar (kan man kalla det så) av min pappa från hans Vintergröna.. Han kommer inte ihåg färg och namnet.. Och jag kan inte hitta något på nätet eller min böcker.. Så jag ber om hjälp här..

Här är pappas
[attachment=81287:Foto1600.jpg]

Sen denna söta blomma.. Stod på krukan Verbena.. Stämmer det?? Och är den perenn eller?? Då jag inte hittar denna på nätet eller i mina böcker..
[attachment=81288:Foto1575.jpg]
vanjalarsa
jag tycker att den lilla gröna sticklingen på första bilden ser ut som Myskmadra . En i mitt tycke väldigt agressiv marktäckare.
Den andra bilden är mycket riktigt en verbena. Ettårig sådan.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kerstin z5-6
Alba är avvikelsen -Vinca minor är din pappas och ursprungsvarianten är blå precis som på bilden, är den vit kan man ha tillägget alba som ju betyder vit. Det finns även en vit namnsort vinca minor "Elise"
Ingela.N.
Tack för svaren.. smile.gif

Ok.. Så Vinca Minor heter allihop.. Och den var från första början blå (som pappas).. Men att det sen kommit andra färger.. Som min köpta, som då är vit..

Myskmadra är inte alls likt när jag sökte på det.. Och nu denna Vinca Minor som pappa har, den har inte blivit så stor.. Trots att han haft den i ett antal år.. Så den kan ju inte vara en så aggressiv marktäckande.. Du kanske syftade på Myskmadra.. Isf fattade jag fel..

Ettårig?? Då kan den slängas efter att den blommat eller fattar jag fel..
kerstin z5-6
Ja verbena klarar inte vårt klimat, vinca minor tar lätt över i rabatter med lucker jord men inte om de står i andra förhållanden
Mysk madra är det inte.
vanjalarsa
Jag syftade på den lilla växten framför vincan på bilden. den ser ut som myskmadra.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Ingela.N.
Aha nu är jag med haha.. Det är ju synd att det inte gör det.. För den är riktigt söt..

Pappas Vinca verkar isf stå på ett ställe som gör att den inte "invaderar" hela rabbatten..
pleione
Hej!

Den lilla i framkanten vid vincan är inte myskmadra utan ett ettårigt ogräs som jag kan bedöma det; snärjmåra vill jag ha det till/pleione
Anders zon 1
Japp snärjmåra är det. Den lilla växten i förgrunden alltså. Ett rätt jobbigt ogräs som man bör ta bort så fort det visar sig. Visserligen lätt att rycka bort men kan sprida sig kraftigt och växer väldigt snabbt och bli stor om den får chansen. Frön och grenar fastnar överallt på kläderna när man man river i stora plantor så bäst är att ta bort dem när de är små, så fort de dyker upp.
Ingela.N.
Aha då vet jag vilket ogräs ni pratar om.. Hade själv sånt i en av våra rabbatter när vi först flyttat.. Men jag har nog lyckats att få bort det.. Då det inte kommit tillbaka..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon