Cancun
Har problem med mina liljor som jag satte förra hösten (som lök), i början av våren växte de fint men nu ser dom sjuka ut. Jag kan tyvärr inte spruta gift på dem då de står nära ett par blåbärsbuskar, men jag tror inte att ohyra är problemet. Visst finns det en del myror, baggar och siglar här och där men jag är ganska snabb med att plocka bort dem. Jorden är av en billigare typ som jag har blandat med kogödsel och benmjöl. Jag tror inte heller att jorden är problemet då de har växt så det knackar den sista tiden. Kan det vara för mycket vatten eller för lite vatten? Här är iaf några bilder som ni kan titta på, är det någon annan här inne som har samma erfarenheter?

Varför blir bladen bruna och insjunkna på mitten?

Sist undrar jag om det finns något hopp för den här sigelätna lilja kan man gräva upp den och förvara den till nästa sommar eller är den körd?

Bassam
Hej

Jag tycker att den står på fel plats, för att den står i direkt sol, så blir dåligt, du kan bytta plats och lägga den i odirekt sol med sparsom vatten.

H.Bassam
Heliconia
Att liljorna blir så där "insjunkna" i mitten skulle jag tro beror på att dom blivit utsatta för frost. En annan anledning att liljor blir deformerade kan bero på att det finns nåt som gnager på själva löken.
För tillfället tycker jag inte att du behöver göra något, mer än att hoppas att går bättre nästa säsong.
fvd
Om du inte har sett några liljebaggar förstås (de är små röda om du inte redan vet det) de är glupska som tusan.
Cancun
Det skumma är att bladen har blivit så ganska nyligen. De var jättefina innan men helt plötsligt började dom bli insjunkna och bruna, långt efter att det har varit någon frost?

Som tur är har jag inte sett en enda liljebagge i år.

Vad tror ni om liljan som har blivit helt uppäten av sniglar, kan man rädda löken på något sätt?
fvd
Du har ju inget att förlora så flytta på den till en kruka till exempel eller någon annan plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon