Jimbo79
06-06-2014, 10:15
Hej,
Jag undrar om det är någon som råkat ut för att en björnbärsbuske stannar i växten.
Förra året köpte jag en ny buske, när jag förstått att min förra aldrig skulle komma igen. Problemet är att den här heller inte verkar vilja bli högre än 40-50 cm. Den ser grön och fin ut men kommer liksom inte högre än så.
När vi flyttade in i huset mådde den första busken bra och var jättestor men efter en beskärning har den aldrig kommit tillbaka. Vet nån vad det kan bero på?
Jag har provat att gödsla med både benmjöl och näringsrik jord, men inte heller det fungerade.
Mvh, Jimmy
Det är svårt att säga vad det kan vara när man inte vet mer om förutsättningarna. Att mäta ph värdet i jorden är en idé och kalka om det är under 7, en annan sak är att inte plantera växten för djupt. Rent allmänt vill björnbär ha mycket sol så söderläge är bra och inte för kompakt jord är bra och inget ogräs omkring. Klipp inte ner busken ta bara bort de grenar som har burit bär.
Mjärden
09-06-2014, 20:18
Mina två buskar armeniska björnbär, som jag planterade i höstas, verkar komma ganska bra. De står soligt i ganska lucker jord i ett fd hallonland, har rensat bort gräs o annat en gång, men det finns kvar mera. Runt buskarna har jag satt 6 potatisar och några bönor, så det blir lite blandat där. Enda störningsmomentet är kirskålen på båda sidor samt några plantor kvar runt björnbären, rensade bort alla synliga innan jag planterade björnbären i höstas, men fick inte bort alla.
Mitt förslag är att du byter plats för dina björnbär, kanske det kan hjälpa.
johan1983
09-06-2014, 22:47
Första Året så blev mina björnbärsplantor inte stora. Dom var ett par decimeter höga och gav en handfull bär.
Andra året så satte dom en pinne rakt upp som jag band fast. Åter igen, inte så många bär.
Nu på tredje året har den ett antal tjocka stammar och har satt jättemånga fruktskott. Så mycket så jag inte vet hur mycket man ska beskära till hösten.
Om jag bara ska ta fruktskotten från stammarna eller ta bort hela stammarna.
Men det är nog ett kärt besvär jämförelse med ditt.
Det är bra att hålla gräs och ogräsfritt runt plantan och soligt läge som någon sa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.