Loftsgården
2011 planterade jag ett äppelträd "Mantet". Det har aldrig blommat. Jag beskar det ett par år men i år har jag inte rört det och det blommar inte i år heller. Jag brukar lägga lite kogödsel på jorden där det står. I år ser det inte alls roligt ut för det är någon som äter upp bladen. Vad är fel och vad kan jag göra?
Jag har också ett plommonträd som bara är två-tre år och det har heller aldrig blommat. Någon som har tips?

Äppelträd

*Stintan*
Det kan ta några år innan fruktträd blommar och bär frukt. Kan inte säga vad det är för larver som knaprat i ditt träd. Syns det några? Kanske du skulle sätta limring runt stammen i slutet av sommaren om det är ohyra som kommer nerifrån jorden. Spruta hela trädet med hård vattenstråle skulle nog inte skada.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är frostfjärilsår på många håll i sverige iår så det kan vara en trolig orsak, så glöm inte sätta upp limring runt stammen på sensommaren strax innan första frostnatten (då frostfjärilshonan kläcks i marken och börjar kravla sig uppför stammen för att lägga ägg, hon har inga vingar och kan inte flyga upp som de flesta andra fjärilar och skadeinsekter).

Trädet är väldigt ungt och har man klippt i det tar det ännu längre tid innan det blommar, det är bara att vänta det lär blomma så fort växtdelarna blir gamla nog att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon