Christian M
08-06-2014, 13:14
Jag har misslyckats med min gräsmattesådd och vet inte hur jag ska rädda situationen.
På vissa partier har det tagit sig helt ok och är nu ca 8 cm långt, men på andra partier har det knappt kommit upp något alls.
Från början hade jag sandjord. Eftersom jag var rädd att denna skulle vara lite för näringsfattig och torkbenägen så köpte jag matjord med lite mer lera i och lade överst, ca 3-10 cm tjockt.
För 1,5 månad sedan sådde jag med Grangårdens Slottspark. (ängsröe och rödsvingel)
Efter att det såg mycket fläckigt ut efter fyra veckor kastade jag ut en ny omgång frön.
Jag har försökt håll ytan fuktig, vilket oftast gått bra p.g.a. moln och regn, men några dagar har det torkat till medan jag varit på jobbet.
En teori jag har om varför det knappt tagit sig alls på vissa partier kan vara att jorden blivit hårt packad när vi lade ut den med grävmaskin, samt att vi haft svårt att mylla ner fröna eftersom det blivit en skorpa på jorden efter regn.
Jag har funderingar på att vertikalskära hela gräs-/jordmattan för att lättare kunna mylla ner ännu en omgång frön, men jag är rädd att det skulle slita upp allt som tagit sig eftersom rotsystemet inte är så väl etablerat än.
Någon som har tips?
Knepigt fall det kan ju vara lite av varje som krånglar det går ju att så gräsmatta på på sandjord och lera. Jag skulle ha fortsatt att vattna en måna, först en ordentlig rotblöta och sedan hålla fukten hela tiden.. Om det inte har hänt något då så skulle jag luckra upp där det är tomt och så i igen, Gräsfrön ä känsliga för torka när de börjar gro.
Hej
Jag bor nu i ny byggnad radhus, företaget sådde gräset ovanför marken utan att täcka dem, blev varm och frö gräs inte gro, så några grannar köpte färdigt gräsmatta, sen kommer företag arbetare och kastade frön igen utan resultat, men vi märkte att grannar gräsmatta kommer, vi tänker varför, vi hittar svar min granna vattna varje dag och deras barn går över frö hela tiden och frö bli mylla i jorden, så gör vi samma sak vattna och gå över dem, nu har vi fint gräsmatta.
Obs
det är vad som hände, du behöver bara vattna och gå över dem plus kan sprida mera frö.
H.Bassam
Allekulla
08-06-2014, 19:31
Min man brukar vattna och ha fiberduk över för att hålla fukten. Det kanske du kan göra på de sämsta partierna. Sen tror jag gräset kommer, det kan vara lite knepigt i början.
Alexander-VG-zon3
08-06-2014, 19:37
Hade grävt om och luckrat upp ordentligt och sen så på fuktad yta. Har själv fått detta problem med ny sått och då var det för vissa ställen var för kompakt vilket också är svårt att vattna igenm. En hård torr jordskorpa gror inte gräs frö på.
Christian M
08-06-2014, 20:38
Hmm. Det kan absolut vara så att den hårda skorpan hindrar fröna från att gro och få fäste även om jag vattnar varje dag.
Gräva om hela känns dock surt, dels får jag hyra en jordfräs, dels köpa nya fröer till hela mattan. Vissa partier har jag hopp om.
Är det någon som har testat att vertikalskära en gräsmatta som bara är en månad gammal? Jag kan ju köra ganska många varv på olika håll med vertikalskäraren och slå hål på den hårda skorpan.
Men tror ni att det bli något kvar av det gräs som kommit upp?
Jag brukar köra vertikalskärare och den är rätt tung och hjulen sjunker ner jag tror du skulle förstöra mycket av det som har grott.
kerstin z5-6
08-06-2014, 22:24
Min erfarenhet av gräs är att har några delar väl fått fäste kommer de snabbt men tillräcklig vattning att ta över även de kala delarna. Att lägga ner mer pengar eller jobb synes mej helt onödigt..
Det är tvärtom snarare.. hur hålla det borta från buskar träd och rabatter
Alexander-VG-zon3
08-06-2014, 22:26
Ta bara och luckra de delar där det inte grott men det kanske är stort område ?. Och så in nytt, så får du snabbt en fin gräsmatta som är grön på en månad.
*Stintan*
09-06-2014, 13:41
vattna vattna vattna säger jag bara så kommer det snart att bli gräsmatta över hela
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.