ajn_odla
Jag har en syrenhäck som på vissa platser har kala grenar. På andra ställen finns det vissna blad bland andra blad som inte alls är vissna.

Ska man klippa bort grenar som saknar blad även om de inte är döda, eller ska man låt dem vara kvar?

Är det normalt att vissa blad är vissna eller har häcken någon sjukdom. Ska jag ta bort alla blad som är vissna?

[attachment=81333:IMAG0233_b.jpg]

[attachment=81331:IMAG0225_a.jpg]
Bassam
Hej
Att några blad vissna detta är onormal på den här tiden, titta bra under blad kanske finns insekter, om det finns inte insekter, vi har just nu mycket soligt dagar med lite regn, så växter behöver vatten annars offra de några blad för att försätta leva.
H.Bassam
fvd
Jag har en hel del riktigt gamla syrener (jag vet inget om nya) hos mig och de brukar växa snyggt av sig själva, men ibland måste jag klippa av någon gren för att den växer över gångar eller åt något olämpligt håll. Det har gått bra och gett önskat resultat d v s grenen växer uppåt i stället för i sidled. Någon syrenhäck har jag aldrig klippt men det skall gå bra jag har sett täta fina sådana. När jag tittar på din bild så ser det ut som den inte är klippt konsekvent och då kommer inte ljuset in i den och de grenar som får minst ljus har också minst blad. Jag skulle ta tid på mig och klippa av grenar där de har slutat få blad och de som växer åt fel håll och fortsätta med det tills häcken blivit tät och det tar några år. Angående de skrynkliga bladen så är det nog ohyra av något slag jag brukar spruta vatten med hård stråle på sådant. Jag tror inte att häcken tar någon skada av ohyran den repar sig nog.
*Stintan*
Syrener tål hård beskärning. Har själv klippt ner syrenhäck till nån dm ovan mark när den börjat se för risig ut. Visst man förlorar blomningen i ett par år men det var det värt för att få en både tätare och snyggare häck då det kommer nytt ända nerifrån. Men visst kan du klippa endast enstaka grenar också eller hålla hela häcken "formklippt" istället för friväxande men det blir ju på bekostnad av blomningen även det. Det går bra att klippa häcken nu.
På den övre bilden ser det ut att vara ohyra av nåt slag. Klipp bort eller spruta vatten.
ajn_odla
Då ska jag prova att klippa bort grenarna som saknar löv och ta vattenslangen och tvätta bort ohyran.

Tack för hjälpen.
kerstin z5-6
CITAT (*Stintan* @ 09-06-2014, 07:07) *
Syrener tål hård beskärning. Har själv klippt ner syrenhäck till nån dm ovan mark när den börjat se för risig ut. Visst man förlorar blomningen i ett par år men det var det värt för att få en både tätare och snyggare häck då det kommer nytt ända nerifrån. Men visst kan du klippa endast enstaka grenar också eller hålla hela häcken "formklippt" istället för friväxande men det blir ju på bekostnad av blomningen även det. Det går bra att klippa häcken nu.
På den övre bilden ser det ut att vara ohyra av nåt slag. Klipp bort eller spruta vatten.

Gör gjort likadant. Radikal kap.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon