Full version: Nyförälskad
vickeva
Denna gång är det en clamatis "Pixie" som jag har blivit tokförälskad i. wub.gif
se bara
Jag fick Skåneplantors katalog i heglen, och åkte dit idag för att köpa ett exemplar av skönheten, men det var fler än jag som fallit. De var slut... sad.gif och de visste in när, eller ens om de skulle få in dem igen... mad.gif Om någon vet ett ställe i södra Skåne som har Pixie, snälla berätta det för mig!!!
Sylvia
Petab kanske har. Men märk väl: den är inte vinterhärdig...
vickeva
Är den inte? Det står i katalogen att den är vintergrön... är det om man har den inne då??
Blomstertanten
CITAT (vickeva @ 14-04-2004, 19:26)
Är den inte? Det står i katalogen att den är vintergrön...  är det om man har den inne då??

Är nog tänkt för att ha inomhus eller på inglasad balkong.
Perenner och klätterväxter som inte vissnar ner på hösten har sämre härdighet . Kan vara bra att tänka på när man köper växter.

wub.gif Men oj vad vacker Pixie är!
vickeva
Jag kunde inte motstå... köpte en i Flyinge idag... Pixie, alltså... hon är sååååå söööt. Jag vet int eännu om jag ska försöka ha henna ute eller om jag ska ha henna i kruka. Vad tror ni? Om jag har henne på min "gård", som är stensatt, och jag täcker med vintertäckduk.... kansek kan det gå att ha henne ute???
vickeva
Bild förresten... på vår nya familjemedlem...

Siri
Så vacker den är! wub.gif Jag har också skänkt lystna blickar åt dessa och därför samlat på mig lite info.

Nej, den räknas inte som härdig i vårt land även om det finns uppgifter att den klarat övervintring på några ställen i Skåne och Danmark.Den tål minus 7 grader. Den är ju visserligen vintergrön men den måste kunna ta upp vatten ur marken och det fungerar ju inte med tjälen,,
Du som bor i södra Sverige kan dock chansa att plantera ut om du har ett uterum eller ett växthus som står skyddat.

Du har köpt den tuffare av dessa nya sorter, men den är trota allt det tänkt som inomhusväxt.
Clematis florida-gruppen kommer från södra och sydösta Kina och Japan medan din "Pixie" kommer från Nya Zeeland.
Ella
Den är verkligen jättefin!

Vita blommor som är så fina i skugga!!!
Ewa L
Tänkte först att den vore perfekt — inte minst med tanke på namnet! tongue.gif

Letar efter fler klätterväxter, gärna lite annorlunda, men härdigheten...

Får nöja mig med min egen Pixie:

vickeva
CITAT (Ewa L @ 19-04-2004, 10:21)
Tänkte först att den vore perfekt — inte minst med tanke på namnet! tongue.gif

Hon var söööt hon med!!!
Exotic
CITAT (vickeva @ 15-04-2004, 22:32)
Bild förresten... på vår nya familjemedlem...

Den är så läcker, såg den på mässan i Stockholm, lycka till med din nya familjemedlem rolleyes.gif tongue.gif
smile.gif
renate
CITAT (vickeva @ 19-04-2004, 13:57)
CITAT (Ewa L @ 19-04-2004, 10:21)
Tänkte först att den vore perfekt — inte minst med tanke på namnet!   tongue.gif

Hon var söööt hon med!!!

Hon var nästan sötare än klematisen Pixi.
Tycker renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon