Full version: Margerita på stam
Ingela.N.
Jag har en Margerit på stam som köptes för nån månad sen.. Den blommor fint och får nya blommor och blad hela tiden.. Just nu står den i en kruka i trädgården.. Men hur gör jag sen till vintern.. Min pappa tyckte att jag skulle plantera ut den (har en plätt i gräsmattan som inte där finns något gräs) och där tyckte han jag skulle plantera den.. Men jag menade på att det är inte lönt då jag måste ev. ta in den till vintern..
Så hur ska jag göra?? Om jag måste ta in den så är enda stället jag kan tänka mig att jag kan förvara den är i förrådet.. Det ligger angränsade till lägenheten.. Har betongväggar och blir inte alls varmt där inne och inte minusgrader heller.. Skulle tro att temp. ligger någonstans mellan 5-15 grader på vintern..
Ingela.N.
Ingen som vet?
kerstin z5-6
Ute dör den.Inne i ett förråd är + 5 ok men du måste titta till den och ge pyttelite vatten under vinterns kallaste månader -samt sätta den inne i mars och driva den i förväg ,byta jord o gödsla.

Blir det så varmt som + 15 har du problem för vid så hög temp måste man ha extraljus för att den ska klara vintern tex ett vanligt lysrör eller en stor led lampa
Ingela.N.
Aha ok.. Tack för ditt svar.. Hmm frågan är ju då hur jag ska lösa det.. Tur är att det är ett tag tills det blir så kallt att den inte kan vara ute..
kerstin z5-6
Ja ju högre vinter temp desto mer ljus krävs. +15 är bättre alltid än + 25
Ingela.N.
Jo så mycket har jag förstått.. smile.gif Får se hur jag gör.. Då det inte finns möjlighet att ha extra belysning i förrådet..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon