Ingela.N.
Jag har innan planterat ut ett antal Gladiol lökar, bland annat en färgmix, en som heter Lemon Drop, en som heter Dynamite tydligen (hehe) och några sorter till.. Men nu kom det för mig att alla lökarna planterade jag inte ut.. Och nu undrar jag hur jag bäst ska förvara dessa.. Då dom ligger kvar i förpackningen som dom köptes i.. Den här plastnätsliknade påse med massa småhål i..
kerstin z5-6
Plantera ut dem nu-innan nästa säsong är de förstörda.
Ingela.N.
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2014, 19:59) *
Plantera ut dem nu-innan nästa säsong är de förstörda.

Ok.. Då gör jag det imorgon.. Det är inte försent då? Då det stod på påsarna att maj var sista månad till att plantera.. Fast ja, det har ju inte hunnit gå så många dagar i juni än..
Sen är det väl så att dom ska upp innan tjälen kommer i marken?? Hur är då bäst att vara dom?? I krukor med jord kvar? Eller liggandes lösa i krukor?? Eller i papperspåse?? Ska man låta dom vissna ner helt, eller man ska klippa ner dom efter blomning?? Att jag undrar är för jag har läst olika.. Och vet inte riktigt hur jag ska göra.. confused.gif
kerstin z5-6
Jag drar upp dem strax före frost eller ibland hinner jag inte. Stoppar i papperspåse o förvarar svalt o torrt under vinten..ej under 0 grader
Har inte heller hunnit peta ner mina ännu:)
Ingela.N.
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2014, 22:00) *
Jag drar upp dem strax före frost eller ibland hinner jag inte. Stoppar i papperspåse o förvarar svalt o torrt under vinten..ej under 0 grader
Har inte heller hunnit peta ner mina ännu:)

Aha ok.. Men då kan man göra så.. Jag trodde först att det inte var så bra och förvara dom så, då dom kanske inte klarade det.. Men får ju se till att där inte är blöt jord kvar på dom..
Ahh haha ok, men då är det ingen fara.. Då finns där hopp om att dom hinner komma upp denna säsong iaf..
kerstin z5-6
Javisst-vi får hoppas på en lång varm höst smile.gif om inte låt grönskan gå tillbaka till löken, ja fryser de är det inget att göra åt-gödsla extra igen till våren o börja om-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon