calluone
Hej!

Alla som har trädgård måste hitta ett förhållningssätt till rotogräs. Jag tycker det är konstigt att det nästan aldrig tas upp i böcker. Jag undrar vilka perenner som kan konkurrera med rotogräs. Kan t.ex. myskmadra, spetsmössa, revsuga, vintergröna och andra marktäckare konkurrera med kirskål? Eller innebär att kirskål har etablerat sig att marktäckare av detta slaget kommer slås ut? Tekniker och diskussioner kring detta vore intressant.

kerstin z5-6
INGA kan konkurrera utom nävor- de är som tanks-de masar på framåt och kväver allt i sin väg med ett rotsystem som verkar ogenomträngligt..men de tar allt inte bara ogräs de enda som håller stången verkar vara campanula;)
jaj-51
Kirskål är vinnare! Här växer den genom en bred tuja häck och ut i gräsmattan.

Roundup tar kål på kirskålen crazy.gif
kerstin z5-6
Inte de nyare Roundup"..jag har nässelbestånd som gör mej galen.. det biter inte ett dugg på dem
fvd
Vintergröna kanske !
fvd
Jag gick just en sväng i trdgården och såg några till som kan konkurrera fast de är inga marktäckare vitltsing och jättedaggkåpa.
Gossen Ruda
De flesta storvuxna växter klara av att samexistera med kirskål, men för att konkurrera bort den krävs nånting i stil med en tät granskog.
MontagneDeFleur
Jag har lyckats bra med Myskmadra. Tidigare invaderade Kirskål utrymmet mellan gräsmatta och syrenhäck, men nu några år efter jag planterade några små myskmadraplantor så har Kirskål-invasionen stannat av och ersatts av ett tjockt fint tätt Myskmadra-täcke. Något enstaka ogräs tittar upp ibland, men är mycket enkelt att få bort och hålla efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon