*Stintan*
10-06-2014, 20:46
Denna växer i ett hörn av en rabatt invid en bergskant. Den växermed långa revor och är taggig. Jag har aldrig sett några bär på den när jag låtit nån reva vara kvar. Jah har försökt gräva och klippa för att bli av med den men den är envis som synden och har mig veterligt växt där på samma plats i snart 40 år. Så vad kan det vara för illbatting?
[attachment=81352:ok_nd.jpg]
*Stintan*
11-06-2014, 03:47
Jag har haft en tanke på blåhallon men aldrig fått det bekräftat. Knippbjörnbär har jag aldrig hört men det skulle det kanske kunna vara. Usch svårt detta när fler ser ungefär likadana ut.
Jag hade något liknande som kom upp bredvid mina björnbär med lite taggiga stjälkar kan de vara samma sort ?
*Stintan*
11-06-2014, 07:42
Var inte det rotskott från dina björnbär då?
Jag tror inte att det är vilda björnbär på min bild.
Anders zon 1
11-06-2014, 09:42
Skulle gissa på blåhallon. Den har slankare grenar som är helt runda och med betydligt mindre taggar än björnbär (mer som vanliga hallon - björnbär är ofta rena taggmonstren). Grenarna, i synnerhet relativt unga skott, är dessutom blåvitaktiga (blådaggiga) hos blåhallon. Och så har blåhallon alltid rent vita blommor medan björnbär brukar ha inslag av rosa.
Jaha två mysterier då det är inga taggar på mina björnbär men det kanske det kan ha varit det ändå. Jag menar om det t ex hade ympats på vilda björnbär eller något sånt där jox som inte jag begriper. Jag fick ju bort dem så det är inget problem men jag tycker alltid att det är intressant att veta varför saker händer. Vi får se om någon kan svara på din fråga också.
Anders zon 1
11-06-2014, 10:17
Det finns en del framodlade sorter av björnbär som saknar taggar. Men de vilda brukar ha rejäla taggar, fast det varierar en del beroende på vilken småart det rör sig om.
*Stintan*
11-06-2014, 14:52
Jag har hört att de taggfria björnbären är ympade på vanliga björnbär och det skulle i såfall kunna förklara varför det kommer taggiga skott nerifrån. Det hände även på mina taggfria.
Ja jag får nog fortsätta tro på att det är blåhallon och hoppas det är rätt.
Tackar för svaren
Jag tackar också alltid kul att lära sig.
Salmbär är jag van att blåhallon kallas. Det är vad man kallar dem på Gotland. God sylt blir det som man avnjuter till saffranspannkaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.