Jag har märkt att efter att jag vattnat med växtnäring (ICA's ekologiska) så blir det efter ett tag en grön beläggning på ytskiktet av jorden. I de flesta av krukorna där detta händer så ser det ut som i följande bild, dvs det är tunnt och lite torrt och verkar vara smått hydrofobiskt, dvs när jag vattnar ovanpå jorden så rinner vattnet bara av det gröna utan att sugas upp. Jag störs inte så mycket av detta, tycker det ser rätt trevligt ut.

I en eller två krukor ser det annorlunda ut. Beläggningen ser snarare blöt och lite slemmig ut. Detta ser inte lika trevligt ut.

Slutligen, I en kruka har det blivit mer av ett fläckvis grönt ludd som nu ser ut att vara begynnande mossa! Liknande små mossbitar ser ut att växa i en eller två andra krukor, fast utan samma gröna ludd runtom. Personligen tycker jag att detta ser fint och mysigt ut, jag skulle gärna ha mossa i krukorna i rent prydnadssyfte.

Nu är dock frågan hur bra dessa olika saker egentligen är för mina plantor. Den första beläggningen verkar ju rätt harmlös, medan den andra lite slemmigare ser otrevligare ut. Inga plantor verkar dock ha lidit av endera än så länge. Mossan kan jag tänka mig är dålig om den snor näring och så från jorden, men så länge det inte har ihjäl plantan så kan jag tänka mig att stå ut med den kompromissen, för jag har alltid tyckt att mossa är fint och mysigt.
Vad säger ni som kan och vet mer?
Tack på förhand.