Full version: Grillaska
frågvis
Kan man använda grillaskan i rabatter och dylikt? confused.gif
kerstin z5-6
Mja .. under vinbär kanske.Men sätter aldrig aska i rabatterna.
jaj-51
CITAT (frågvis @ 11-06-2014, 17:22) *
Kan man använda grillaskan i rabatter och dylikt? confused.gif

Ja det går alldeles utmärk.
fvd
Vad gör det för nytta ?
kerstin z5-6
Det man är ute efter är kalium som finns i aska , m en grillkol innehåller tungmetaller och det bör man inte ha på tex bladgrönsaker. Aska innehåller även kalk som är helt onödigt i växtodling, det höjer ph värdet och kan således inte alls användas på surjordsväxter ,kalk fördragande växter tål det, men det gör ingen skillnad utan kalk heller.
Den aska jag får är vedaska

Kalium sägs förbättra övervintring hos vedartat.Har inte märkt någon skillnad

Alla frukt- och bärbuskar gillar aska som är kaliumrikt. Potatislandet bör man också undvika att sprida aska på vilket kan leda till skorv. Svarta vinbär och krusbär märks en minskad risken för mjöldagg om man ger buskarna aska påstås det.

Har inte mjöldagg själv.
fvd
Tack Kerstin du är rena uppslagsverket då vet vi det.
kerstin z5-6
LOL Nej inte alls men jag har snappat upp massor av andra och nu" betalar "jag med att föra det vidare, om ni gör samma sak vet alla mer sen wink.gif
fvd
Så sant som det är sagt det är så det fungerar.
jaj-51
Fundering?
Att grillaska innehåller tungmetaller är väl inget generellt?

ICA kuriren lät testade några påsar tungmetaller i några fall, bland annat Englamarks ekologiska.

Men slutsatsen att grillkolsaska innehåller tungmetaller är nog ...
kerstin z5-6
Aska från träd kan även den innehålla tungmetaller men att just grillkol avråds är dels att det inte är enbart pga detta utan även de kemiska ämnen det kan innehålla.

Just ica skriver bla
Aska
Vedaska från både löv- och barrträd är okej, men inte efter målat eller impregnerat trä eller från grillkol. Askan tillsätts bäst mot slutet av säsongen, vid fruktbildning och avmogning då växterna behöver kalium. Kan strös över bärbuskar mot mjöldagg innan busken har kart.
Innehåller: Kalium, kalk och fosfor.
Bra till: Extra näring. För allt utom surjordsväxter. Höjer jordens pH-värde och kan hjälpa mot mossa i gräsmattan.
Tänk på: Lätt att övergöda, ta inte mer än ett par nävar per planta. Potatis kan lätt få skorv. Undvik aska på bladgrönsaker, då den kan fälla ut tungmetaller. Aska kan vändas ner i komposten, men sparsamt så att inte kvävet omvandlas till ammoniak och förmultningen avstannar.

Såg jag idag.

http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plan...dla/god-jorden/
jaj-51
Grillkol brukar vara tillverkat av trä. ICA kurirens artikel du hänvisar till saknar fakta bakgrund en reporter som tycker.

Men vist grillkol kan väl vara tillverkat annat än rent trä.
Bengalow
googla på vedaska, så får du "vetenskapliga" åsikter. Det finns bl.a. trådar om "vedaska i trädgården". ICA's test av grillkol finns också att läsa om på "grillkol test". All "grillkol" är inte av trä, det visade dom på "Plus". Jag letade på SVTplay efter programmet. men det ligger nog inte kvar
kerstin z5-6
CITAT (jaj-51 @ 12-06-2014, 11:10) *
Grillkol brukar vara tillverkat av trä. ICA kurirens artikel du hänvisar till saknar fakta bakgrund en reporter som tycker.

Men vist grillkol kan väl vara tillverkat annat än rent trä.

Nu använder jag som sagt inte särskilt mycket aska , men de som odlar köksträdgårdsväxter brukar inte vara förtjusta i att använda just grillkols aska.
Mitt syfte var inte heller en vetenskaplig rapport snarare var det du själv som hänvisade till Ica kuriren.

Däremot verkar biokol som sälj via Rölundajord bla,blandat med urin vara poppis bland en del odlare.
Fast då talar vi ju inte längre om aska.

Inte ens skogsgödning med aska verkar ha någon vidare effekt

http://skogen.se/nyheter/askaterforing-saknar-effekt
fvd
http://dagens.dn.se/#reader/983/a/437068

DN hade en artikel om innehåll i grillkol idag.
Bassam
Hej

som mina vänner skrev att grill ask bra till bär häckar och frukt träd och växter som kommer från lökar. så det är bra att anväda den, men man behöver vet varifrån kommer den här ask, vi behöver kalk som den innehåller, men vi behöver inte skada oss från farliga materialen om de tillverka från material som innehåller den här farliga materialer.

Lycka till
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon