Tomas & Stina
14-04-2004, 18:49
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av Litchiplantor. För en tid sedan så satte jag ett frö från en frukt och allt var bra och plantan växte med rasande fart

och glad var jag...nu har den sedan några dagar tillbaka förlorat all spänst i bladen och smått "tappa färgen"

. Jag har plantan placerad i ett måttligt soligt söderfönster, plantan är cirka 1.5 dm.
Tacksamma för alla svar / Tomas
Christer i Falköping
15-04-2004, 18:00
För mycket vatten? Eller har den utsatts för drag? Då kan de säcka ihop fort.
Christer.
Tomas & Stina
15-04-2004, 20:44
Tackar Christer
Han har piggnat till lite under dagen faktiskt. Men jag tror att draget kan vara boven i dramat. Vi har ganska gamla fönster och det har blåst en del här den senaste veckan...men dagens sol verkar ha fått honom att piggna till....hoppas han repar sig helt o hållet
/ Tomas
Christer i Falköping
16-04-2004, 18:07
Jag håller tummarna!
Christer.
Lötchey
16-04-2004, 20:29
Hade också en litchiplanta för några år sen..den dog.
Är väldigt sugen på att plantera en litchi igen, men jag hittar ju aldrig några frukter i affären..dagens i-lands problem..
Tomas & Stina
16-04-2004, 21:54
Jo då den har fått tillbaka sin spänst men den har bytt färgkaraktär i bladen. Från att ha varit rödaktig är den nu mer grön i färgen...vi får hoppas att den klarar sig som sagt. Hoppas att du hittar några frukter....
Lötchey
17-04-2004, 10:51
Är det inte så att bladen är röda som unga och sen blir de gröna?
Tomas & Stina
17-04-2004, 22:55
Jag har ingen aning om det är så, men jag får hoppas på att du har rätt. Tycker visserligen att den fortfarande borde anses som en ungdom

men den verkar fortfarande må ganska så bra, lite tendens till hängighet fortfarande dock.......
Är det bara att köpa en frukt och sätta fröna???? Något annat att tänka på ????
Eva St
Tomas & Stina
18-04-2004, 08:28
Visst...eller i alla fall så gjorde jag så. Det är en stor kärna, ungefär som ett ekollon. Tvätta av den o lägg den halvt begraven i jorden på sidan, som om den var en rest av en förruttnad frukt...Sedan är det bara o vattna, plasta in o vänta. Det tar ganska lång tid dock, finns säker mer fruktsamma metoder men för mig som lekman funkade det bra....
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2004, 08:31
CITAT (Eva St @ 17-04-2004, 23:57)
Är det bara att köpa en frukt och sätta fröna???? Något annat att tänka på ????
Eva St
Något annat att tänka på är att Litchi förlorar sin grobarhet snabbt, så man bör så fröna så snabbt som möjligt och inte torka dem och spara till ett annat tillfälle. Själv petade jag ner fröna helt under jord när jag sådde.
Lötchey
18-04-2004, 09:14
Ja, helst ska de vara helt röda när man köper de. Då är de färska, de blir ofta mer brunaktiga senare, ser ut som små kottar.
Tack för tipsen helt klart värt ett försök
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.