Whiskuchi
Jag tänkte köpa nemaslug i förhoppning om att få något som åtminstone liknar kontroll över antalet sniglar i trädgården. Har läst om den norska metoden där man samlar in, infekterar och klipper sniglar för att sedan lägga ut som åtel, men det vore onekligen ännu enklare att blanda nematoderna med öl och vänta på att sniglarna söker sig till smittkällan själva. Då vore det bara att tömma ölfällorna på lämplig plats och luta sig tillbaka, kanske med en egen - nematodfri - öl wink.gif
Bassam
Hej

Det är bättre om du använda bara öl eller Nematoda mot sniglar.
H.Bassam
Whiskuchi
Det var inte svar på frågan... det ena utesluter inte det andra, eller hur?
Mjärden
Varför krångla till det - min metod är enkel och snabb. Jag har en grässax, som jag klipper av dem med och sen får de ligga där till nästa dag som ev åtel. Jag har en komposthög nära min kolonilott och där brukar många snigelägg kläckas fram. Nu gjorde jag en kraftinsats där i maj och fick ett hundratal på två dagar och de allra flesta var små och tydligen tämligen nykläckta. Efter det har det inte blivit så många kanske ett 50-tal
totalt.

På tal om nematoder så har jag fått dem på potatisen några år. De ser ut som tvättpulver svagt gulfärgad. Potatisen har kommit bra på våren, men har sen vissnat och stannat i växten.

Vi har en regel på vårt koloniområde att inte lägga nematoder i komposthögarna, då de inte dör utan kommer tillbaka om man tar kompostjord därifrån till lottsodlingen.
Eva i Västerås
Det är helt andra nematoder.
Vissa äter potatis (och ska INTE i komposten)
Vissa andra äter sniglar och är bra hjälp mot de spanska fulingarna.
Whiskuchi
CITAT (Mjärden @ 17-06-2014, 21:36) *
Varför krångla till det - min metod är enkel och snabb. Jag har en grässax, som jag klipper av dem med och sen får de ligga där till nästa dag som ev åtel. Jag har en komposthög nära min kolonilott och där brukar många snigelägg kläckas fram. Nu gjorde jag en kraftinsats där i maj och fick ett hundratal på två dagar och de allra flesta var små och tydligen tämligen nykläckta. Efter det har det inte blivit så många kanske ett 50-tal
totalt.

Varför jag krånglar till det? Jo, för att innan jag gav upp metoden med att klippa dem kunde vi klippa tusen sniglar PER DAG utan att det tunnades ut. Enkel och snabb, ja kanske, om man inte har så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon