Småfåglarna behövs och bästa sättet är väl holkar? Lite sent att sätta upp dessa ? eller kan man hoppas på en andra kull?
En
foderautomat kanske kan locka några småttingar?
Kan detta vara bra
mat?Fågel badet med färskt vatten varje dag är på plats utanför växthuset.
Natur liv
12-06-2014, 21:00
Bygg ett insektshotell!
Det ger mycket fågelmat och som bonus pollineras växterna.
Buskigt..få öppna ytor. Så här års behövs det nog inte stödmatas med frön..de flesta fåglar hittar fröna naturligt i en trädgård med fullvuxna grässtrån och ogräs. Många fåglar vill dessutom ha protein så här års..maskar, löss, allehanda kryp, mygg, flugor etc... Själv har jag inte några höga träd så holkar har jag bara för fladdermöss, fjärilar o insekter. Granngården har många holkar om man inte vill göra själv. Har även även flera fat med vatten på skyddade ställen.
Jag har stöttat fåglarna under vintern med mat, allt från viltfågelfrö till kokosfett och äpplen..det har smaskats ljudligt :-) .
Whiskuchi
13-06-2014, 08:56
Det går ju alltid att sätta upp en holk, även om de inte häckar kan de söka skydd i den om det blir riktigt oväder
Jag har inte heller några höga träd så alla mina holkar sitter på väggar, både på hus och garage.
Gröna mormor
13-06-2014, 16:10
Jag har upptäckt att bästa sättet att få småfåglar till trädgården är att ge dom massor av mat under vintern. Förr om åren har jag bara hängt ut en behållare med frön, en med jordnötter och så en talgboll. I vintras hängde jag ut massor av behållare och mängder av talgbollar. Det har gett resultat. Det skall ju sägas att min trädgård har många buskar och en väldigt tät häck samt några träd. Blåmesarna har byggt bo i två holkar och fått ungar, koltrasten byggdde bo i häcken och deras ungar var dom första att flyga ur boet. Just nu är där ungar i bon både i häcken och i ett av träden, vet tyvärr inte än vilken sort. Man kan sätta upp holkar nu också, för många småfåglar får mer än en kull.
Eva i Skåne
14-06-2014, 11:00
Jag skulle så gärna vilja ha sädesärlor här. De fanns varje år förr, men inga de senaste åren.
Jag kan inte riktigt komma på någon förändring i närmiljön som gör att dom inte kommer hit längre.
Jag har holkar med olika mesar och sv-vit flugsnappare, men det är ju inte så man kan locka sädesärlor. De väljer ju andra typer av boställen
Jag har en som kommer då och då och jagar insekter på gräsmattan, rolig att titta på
Men gråparvarna är tyvärr försvunna, för längesen var det stora flockar varje sommar.
Huggorm
14-06-2014, 16:42
Viktigt med buskar och träd i trädgården så att de kan känna sig trygga från anfall uppifrån och har någonstans att gömma sig.
Nya fågelfodermataren

Snabb leverans
Som vanligt det funkar inte att ladda upp bilder till ODLA.NU
http://www.vivara.se/product/id=514/fodera...dd_maximum.htmlFirman levererar från Danmark levererades på tre dagar mot faktura, fraktfritt och utan avgifter bra.
Monarda
19-06-2014, 18:20
Vatten drar verkligen till sig fåglar.
[attachment=81425:P7301220.jpg]
Nu har jag lyckats.
Mat lockar blåmesar och pilfinkar i massor tog väl en vecka innan de första familjerna med ungar hittade hit.
Tyvärr inga fåglar på bilden (teleobjektivet är för svagt på kameran)
Krokodilen
11-07-2014, 21:36
Vi har massor av fåglar i trädgården, det är maken som sörjer för det. Han matar dem praktiskt taget året runt.
På en bergknalle strör han ut frön en till två gånger om dagen. Sätter upp matautomater med jordnötter och talgbollar. Men mosar också sönder talgbollar på bergknallen, det finns fåglar som inte klarar automaterna.
Vi har också flera olika stora fågelbad som är placerade på en bergknalle bredvid, där det är lite högt så att fåglarna kan se om grannens katter kommer för nära när de badar.
Vad har vi för fåglar då? Senaste månaden har vi haft besök av ringduva, kråka, hackspett, liten hackspett, gröngöling, tagoxe, grönfink, blåmes, pilfink, stare, nötknäppare och koltrast.
Roligast av de som är i trädgården så här års är kråkorna. Det är en familj med två ungar. Otroligt kloka fåglar och smarta. Maken har en relation med särskilt hannen. När maken går ut kommer hannen och tittar på honom och säger till om mat.
det blev massor av småfåglar när jag började mata dem.
en flock med 30 Pilfinkar och en familj Svartmes är näst intill bosatta vid fågelmatningen. Grönfinken kommer också på besök då och då.
Fågelmataren med uppsamlings fatet inunder upplever jag som en hitt, nästan inget spill och plats för ännu fler fåglar att äta samtidigt.

Kajor, Skator, Ringduvor och någon enstaka gång en sädesärla.
Jordnötter och talgbollar enbart till småfåglarna ....

Info om att mata fåglarna.
Verkar som det finns många myter om detta också!
http://www.naturochtradgard.se/naturtradga...gelmatning.htmlKul och givande läsning eller vad tycks?
Hos mej går det åt mycket fågelmat ...
Rea är alltid intressant men de vanliga fågelblandningarna har mycket fröer som inte äts av småttingarna. Det kastas och blir mat till fyrfotingar och stadens duvor.
Duvorna brukar omvandla det till skit, sen får jag tillbaka det på mitt tak inte så kul ....
Krossade solroskärnor favorit godis för blåmesar och talgoxar
Jordnötter och talgbollar också godis för småttingarna förstås.
Mitt tips på billigt foder
Krossad majs 15Kg 120kr pilfinkarnas favorit.
För ungefär samma pris fins fågelfoder i pelletsform som saluförs till höns och kycklingar.
Köpte en 15kg säck i dag för att testa om de små vilda fåglarna gillar detta också?
Trevlig artikel du har lagt ut Jaj-51. Förr matade jag fåglar vid mitt torp, men inte längre. Trevligaste vinterfågeln var nog gulsparven, tätt följd av tofsmesen.
Jag är nybörjare på att mata vilda fåglar, har haft en period med voljärer och allt från små insektsätande fåglar till parakiter.
De vilda fåglarna bruk klara sig själva men jag ville ha dem på min tomt som sällskap och titta på.
Jösses vad småfåglar det blev när de kom med sina ungar och satt här och fyllde deras glupska gapande näbbar.
Det fick bli två fem kg fröautomater
De större fåglarna som skator kajor och duvor har jag inte råd att mata ... blev en hel del fixande och trixande för att stänga ute dessa storätare.
Kattorn har också orsakat mycket huvud bry innan jag lyckats få väck dessa mördare från min fågelmatning.
Gott hopp om nästa år, elva holkar uppsatta i min trädgård!
Dessa bostäder skull ju kunna ge en mindre invasion av småttingar
Tror inte det blir något mer specialfoder för fågelungar som kostade 40Kr Kg ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.