|
En dator med internetuppkoppling är ingen tv-mottagareJaha undra hur det är med en telefon? Radiotjänst lär väl inte ge upp? Längesen de for runt med pejlingsutrustning och letade påslagna tv apprater Bästa vore väl om de kodade sina program och inte tvingar folket att köpa deras kanaler?
*Stintan*
13-06-2014, 12:49
Ge upp lär dom få göra tills lagen ändras. Skönt ändå att Radiotjänst nu får backa. Nu ska vi bara se till att folk som orättmätigt fått betala får tillbaka sina pengar. Dom lär ju ha fått in massor av miljoner.
Mobiltelefoner är fr.o.m. idag lika lite aktuella för TV-avgift som datorer och surfplattor. Tror inte dom jagade telefoner förut utan mest datorer.
Jag trodde att man brukar avvakta prejudicerande dom innan man verkställer ett beslut som i det här fallet var att avgiftsbelägga apparater.
Mjärden
13-06-2014, 17:41
Jag tycker att det borde tillsättas en utredning för att få till ett rättvist system att bara TV-innehavare skall betala avgift är inte rättvist. Hur många av dagens ungdomar kommer att skaffa TV när de sätter bo, när man kan se programmen på annat sätt och på tider som passar dem tror inte det blir så många.
Jag skulle vilja att TV tog upp ett program för odlare där det gick att ställa frågor direkt under programmets gång eller det kanske finns, vilket i så fall.
Huggorm
13-06-2014, 18:56
CITAT (Mjärden @ 13-06-2014, 18:41)  Jag tycker att det borde tillsättas en utredning för att få till ett rättvist system att bara TV-innehavare skall betala avgift är inte rättvist. Hur många av dagens ungdomar kommer att skaffa TV när de sätter bo, när man kan se programmen på annat sätt och på tider som passar dem tror inte det blir så många. Ett system där man betalar för det man ser på hade varit att föredra, men det lär inte införas eftersom SVT:s tittarsiffror skulle störtdyka. Men hur som helst, bra att det ännu finns så mycket förankring i verkligheten att datorinnehav inte skall kräva TV-avgift.
kerstin z5-6
13-06-2014, 22:54
De kommer inte att återbetala, men slaget är förlorat helt klart
*Stintan*
14-06-2014, 05:29
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-06-2014, 23:54)  De kommer inte att återbetala, men slaget är förlorat helt klart Tror inte sista ordet är sagt ännu om återbetalning så vi får väl se.
Huggorm
14-06-2014, 05:59
Jag tror de kommer bli tvungna att återbetala, men det kommer inte att ske frivilligt utan kommer kräva ännu en rättegång. Jag hoppas att direktören blir avsatt också.
Rebecca
14-06-2014, 09:31
Skitlöjligt att de inte återbetalar direkt. "Vi tar pengar som vi är osäkra på om vi får ta egentligen, och sen skiter vi i att ge tillbaka dom när det visar sig att det visst var olagligt att ta dom från början".
kerstin z5-6
14-06-2014, 17:06
Nu verkar de ha gett med sig mera  Kanske får sonen igen sina pengar då.
*Stintan*
16-06-2014, 12:58
Högsta ledningen hos radiotjänst borde bytas ut det räcker inte med en stor pudel för att återge förtroendet.
Naturligt vis måste de krypa till korset rätta sig efter vår högsta domstol som upphävde alla domar i lägre instanser.
Huggorm
16-06-2014, 17:01
CITAT (jaj-51 @ 16-06-2014, 15:29)  Högsta ledningen hos radiotjänst borde bytas ut det räcker inte med en stor pudel för att återge förtroendet. Ja, för en gångs skull är det faktiskt befogat.
Gossen Ruda
16-06-2014, 17:44
För att lösa den gordiska licensknuten borde man kanske ha delad finansiering av SVT? Dels licensavgift för oss som solidariskt betalar TV-licens och dels viss skattefinansiering via budgeten. Motsvarande skattereduktion om man betalar licens.
*Stintan*
16-06-2014, 18:32
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2014, 18:44)  För att lösa den gordiska licensknuten borde man kanske ha delad finansiering av SVT? Dels licensavgift för oss som solidariskt betalar TV-licens och dels viss skattefinansiering via budgeten. Motsvarande skattereduktion om man betalar licens. Vad skulle det bli för skillnad i praktiken menar du mot hur det varit nu senaste 1½ året? Bara ett annat sätt att olagligt kräva betalt av folk som inte har TV.
Gossen Ruda
16-06-2014, 20:10
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2014, 19:32)  Vad skulle det bli för skillnad i praktiken menar du mot hur det varit nu senaste 1½ året? Bara ett annat sätt att olagligt kräva betalt av folk som inte har TV. Nu är du ute och cyklar igen. Det HAR varit lagligt eftersom alla domslut har varit till Radiotjänsts fördel. Nu har dock högsta rätten dömt tvärtom men det betyder inte att det har varit olagligt, bara att det är olagligt att fortsätta. Men lugn, snart kommer en riktig lag som gör att du inte kan fortsätta snylta.
*Stintan*
16-06-2014, 21:10
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2014, 21:10)  Nu är du ute och cyklar igen. Det HAR varit lagligt eftersom alla domslut har varit till Radiotjänsts fördel. Nu har dock högsta rätten dömt tvärtom men det betyder inte att det har varit olagligt, bara att det är olagligt att fortsätta. Men lugn, snart kommer en riktig lag som gör att du inte kan fortsätta snylta.  Tveksamt om det varit lagligt då ingen av domarna hade vunnit laga kraft och nu är dom ju undanröjda på grund av att radiotjänst feltolkat lagen. Vadå snylta? Jag har ingen TV sen flera år tillbaka. Kollar inte på TV i datorn heller. Och jag kommer att få tillbaka mina inbetalda licensavgifter
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2014, 22:10)  Tveksamt om det varit lagligt då ingen av domarna hade vunnit laga kraft och nu är dom ju undanröjda på grund av att radiotjänst feltolkat lagen. Vadå snylta? Jag har ingen TV sen flera år tillbaka. Kollar inte på TV i datorn heller. Och jag kommer att få tillbaka mina inbetalda licensavgifter  För att inte tala om alla studenter och skolungdomar som måste ha dator i utbildningen. Tror inte dom sitter och smygtittar på SVT och "helgmålsbön" så snyltare är det knappast fråga om. Med tanke på det miserabla utbudet av program, är det allt fler som avstår TV idag.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2014, 21:10)  Nu är du ute och cyklar igen. Det HAR varit lagligt eftersom alla domslut har varit till Radiotjänsts fördel. Nu har dock högsta rätten dömt tvärtom men det betyder inte att det har varit olagligt, bara att det är olagligt att fortsätta. Men lugn, snart kommer en riktig lag som gör att du inte kan fortsätta snylta.  Den nya domen innebär att alla de gamla domarna upphävs efter som de varit felaktiga. Inget konstigt med det har hänt förut i vårt land. Enda konstiga är Radiotjänst som försökte med ... och tvingades till fulständig reträtt. Normalt är den drabbade berättigad till skadestånd också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|