Full version: Vad är detta?
Annelie
Kan någon hjälpa mig med vad detta är för en växt? Den lilla kulan som ligger bredvid bladet är ett omoget frö (tror jag!) från samma planta (ca 1 cm) Jag "råkade" få ett par stycken sådana med mig hem från en växt på jobb rolleyes.gif De som jag tog med mig var "mogna" - då är de knallröda till färgen.

Tänkte jag skulle plantera dessa och se fall något händer. Det kan ju vara en fördel då att veta vad det är jag planterat och hur jag ska ta hand om växten - om det mot förmodan skulle börja växa något smile.gif

Blomman påminner lite grann om fredslilja (tror jag att den heter!!)

*Felix matte*
Bladet ser ut att komma från Prickblad - Diffenbachia
men den har jag alrig sett ha frön.
Eller kanske är det en Malva?
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag att det ser ut som någon Aglaonema(silverkalla), den finns i många olika arter och namnsorter som har olika teckningar på bladen.

Denna bild på Aglaonema commutatum visar liknande röda bär:

*Felix matte*
Så här ser mina Silverkallor (Aglaonema) ut och jag har aldrig sett dem blomma
Så ser de också ut i min krukväxtbok och där står inte heller att den blommar. Däremot får den något som liknar "kolvar" som syns på lilla bilden.
Kanske har det kommit nyare sorter, som du har.
Mitt "grundex" är mer än 20år gammalt.

abborrmaster
haha. Tror att farsan oxå fått en sån från jobbet.... typisk gåvafrånjobbetblomma smile.gif

/Simon
Annika Eriksson
Detta är en Silverkalla , Aglaonema pictum,

Vet ej om frukten går att sätta, annars delar du plantan vid omplantering om du vill ha fler!
Annelie
Tack!

Nog ser det ut som om det skulle vara en Silverkalla. Den sista Aglaonema pictum stämmer nog bäst in tror jag. Jag har planterat fröna i en kruka och vi får väl se ifall det blir något av det hela.

Jag har läst om plantan och tycker den verkar så tacksam att ha att göra med - kan jag ta bladsticklingar utav den? Plantorna växer i gemensamma utrymme på mitt jobb, så att dela plantan för att ta med hem fungerar nog inte tongue.gif

Om jag kan norpa ett par blad - ska bladen i vatten först för rotbildning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon