[attachment=81366:image.jpg]Tror den är vanlig men jag kan ingenting om klematis. Haft den några år, förförra året klippte jag ner den helt på hösten och senaste hösten klippte jag en del och lät en del vara kvar. Verkar som detta gynnat den något mer, fått längre och fler rankor men ingen jätteskillnad.
Jag gissar på Nelly Moser - men hoppas att Finn ser tråden - han vet
Finn Klematis
14-06-2014, 09:46
Hej!
Först tack till Gunsta för hennes upp fattning om min kunskap.
Men här är jag inte helt säker. Första tanken Nelly Moser.
Några frågor. När blommar den? Hur hög blir den ? Hur stor
är blomman ? Bleks den av solen ? Är den rikblommig ?
Finn
Tack för att ni försöker hjälpa mig. Blommorna är ca 20cm, varje år bara blivit 3-5 blommor. Verkar nog som stt de bleks efterhsnd och det kanske är solen. Blommar nu, bilderna togs igår, första blomman kom för ca 10 dagar sedan. Zon 2-3
Missade längden : svårt uppdkatta, ringlar sig nedifrån rabatt upp på soldäck, är nog 3 m om man skulle dra ut den
Finn Klematis
14-06-2014, 15:41
Hej!
Ganska säker. Nelly Moser.
Kan Du ta en närbild på nästa blomma som slår ut.
Finn
Tack så mycket Finn ! Vet inte om det blir fler blommor och vet inte om jag i så fall kan göra om att lägga in bild, det var ett fasligt projekt tyckte jag, men ska försöka.Om det är Nelly Moser, hur o när klipper jag då ? Om det ska klippas.
Har sökt lite här nu på Nelly Moser, hittat något om att inte behöva klippa alls och annat om att klippa några rankor och spara andra med kraftiga sidoskott, var ju nästan så jag gjorde förra hösten......Hittat bilder på NM där det är lite mörkare lila färg, kan det finnas olika färgvarianter av den ? Så mörk är den inte innan den blekts.Hur som helst verkar den ju ha klarat min beskärning ganska bra men hade ju varit kul veta hur det eg ska vara.
Finn Klematis
15-06-2014, 09:44
Hej1
Du har helt rätt. Den verkar vara för ljus. Det är därför som
jag är tveksam och ville ha en nyutslagen blomma.
Förslag till klippning: Vänta till i Maj, klipp bara bort död ved.
Om det är en Nelly Moser kommer Du att få riklig blomning.
Efter några år kommer den att vara ganska risig, då kan Du
klippa några av dom äldsta rankorna.
Finn
Tack igen. Om det inte är NM är det då troligt att den är nära besläktad och ändå tillhör samma klippgrupp och jag kan använda ditt tips om att bara klippa död ved i maj ? Förstår om jag börjar bli tröttsam nu och orkar du inte mer Finn kör jag på detta ;-)
Finn Klematis
16-06-2014, 07:29
Hej!
Alla alternativ som jag kan tänka mig är klippgrupp 2.
Samma som Nelly Moser. Men Nelly Moser är mycket
rikblommig från flerårsved, det var därför som jag
föreslog att bara klippa det som var dött. Är det någon
annan klippgrupp 2 så kan Du klippa som Du gjorde i
höstas.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.