Linderödsåsen
Jag har köpt några Heucheras (alunrot) som jag behöver namnförslag till så jag kan börja leta bland de hundratals man kan hitta online.

No1. Inköptes i våras, bladen är stora, ca 10cm tvärsöver.

No2, 5 & 6 är från förra året.

No3 & 4 är också nya för iår.

Hostan har jag fått från en granne (troligen inköpt 70-80-tal). Den har nästan daggkåpegrå färg, rättuppstående stammar och mer skålliknande blad.

All hjälp tas tacksamt emot av en riktig trädgårdsamatör :-)

Och resten av bilderna :-)
kerstin z5-6
Har några förslag men av nån konstig anledning kan jag inte öppna mitt fotoabum på annan sajt -där finns just Heuchera med namnskylt, foton tagna vid inköp.
Det luriga med dem är dels att de kan ha annorlunda färgton i sol eller skugga, på våren , sommaren o hösten osv
Har några bilder på den har datorn -tror att någon bör stämma med dina i alla fall

[attachment=81378:marmelade_2.jpg]

Marmelade 1

[attachment=81377:marmelade.jpg]

Marmelade 2 -i skugga

[attachment=81376:fandango.jpg]
Fandango

[attachment=81375:obsidian...er_wawes.jpg]
Obsidian och amber wawes

Heuchera 'silver Scrolls' som jag inte fick upp har vinfärgad baksida och silvermönstrad framsida liknar din bild 3

Hosta är en ännu värre djungel smile.gif din liknar" Krossa Regal" men kan i princip heta vad som helst inom den gruppen som har de där typiskt mönsterpräglade bladen , tex elegans`
Eftersom jag gillar dem men inte är någon utpräglad samlare av dem kallar jag alla för Hosta smile.gif numera
Linderödsåsen
JätteTack :-)

Detta ger mig en fingervisning om vad jag ska leta efter.
pleione
Nr 3 liknar min Jack Frost, men är inte alls säker......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon