Full version: Angrepp på Rocula
xirfi
Hej alla!

Är ny på forumet som registrerad men tittat runt en hel del som gäst.

Nu behöver jag hjälp! Har odlat Rocula på min kolonilott och fått något typ av angrepp eller sjukdom. Det är ingen annan växt runt omkring som lider av detta. Har t.ex två smultronplantor på samma rad men ingenting där har blivit angripet.

Vet inte vad det är som är fel och vad som kan göras åt detta :/

Bifogar bilder nedan:

Mvh

hs04290
Hej!
Jag tror att det är jordloppor, som finns kvar i jorden från år till år. De gillar att jorden är torr, så låt den inte bli det. Om du vill odla mer rucola, gör det i kruka/pallkrage med helt ny jord och med fiberduk över så slipper du hålen. Annars, acceptera hålen...
Helena

Oj då!! Såg först nu att du är ny! VÄLKOMMEN!! smiley_small_hug.gif
xirfi
Tusen tack för svaret och välkomnandet Helena smile.gif

Jag satte några nya frön nu och ska låta de få växa på balkongen istället, samt hålla tummarna för att de på kolonilotten ska klara sig.

Ska sätta några klippta pet-flaskor över tänkte jag, och låta de få ett personligt litet växthus smile.gif Vi får se hur det går. Om inte det funkar funderar jag på att kanske nylonstrumpor kan vara något. Och fiberduk såklart är ju en bra lösning!

Mvh

Mjärden
Jag har odlat rucola på kolonilotten ett par år och det har inte varit någon succe. De har växt fort och vips är plantorna stora och inte alls goda längre.

Skall det bli någon mer odling av rucola blir det på balkongen under en tid, då vi inte är kattvakter åt sonens två katter (de älskar de späda rucolaplantorna) Balkongodling har den fördelen att man har rucolan tillgänglig och kan skörda allteftersom utan problem med skadedjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon