evelina
14-04-2004, 19:38
Här kommer en bild på något jag längtar efter!!!!!!!!!!!
Söt eller hur !!
http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Bilder/Humla.jpg
De har redan börjat visa sig här hemma.
Jag håller med - de är söta.
/Mimmi
andreas i uppsala
14-04-2004, 20:05
såg en enorm sådan förra veckan. Den var verkligen enorm. Fick knappt ens plats i blommande krokusar.Nu har de blivit vanliga. Det är inget ovanlig precis. Har du inte sett några än??
MRLINDELL
14-04-2004, 20:14
Jag har också blivit förföljd av en synnerligen närsynt gigantisk humla.
Det kommer flera i veckan, man har lovat kanonväder in på nästa vecka.
+15 till +18 grader i våra trakter. Humlor kan man stå ut med, men getingar som ständigt stör en är det värsta som finns.
Jag älskar humlor.
För några år sedan hade vi ett humlebo i växthuset. En kväll när jag tyckte det var lite kyligt stängde jag dörren (den brukar stå lite öppen) dit. Vi satt och fikade på altanen när en humla kom och surrade lite irriterat runt våra huvuden. Den var väldigt envis.
Vi blev förvånade för humlor brukar inte göra så. Till slut förstod jag att den ville något och jag kom på dörren. Jag gick och öppnade växthusdörren och humlan flög rakt in.
Denna sanna historia gjorde att jag för evigt älskar humlor.
Åsa K, zon 1
15-04-2004, 08:24
I helgen hade jag en "gigantisk" humla på besök i mitt uterum....jag försökte fösa ut den men den var väldigt envis

till slut förstod jag att den kände doften av citronblommorna ...så jag lät den vara
När den hittade rätt....så fullkomligt masakrerade den blommorna för att komma åt godskerna. Så nu är väl fruktssättningen garanterad
De där stora humlorna är förmodligen mamma humla som söker ställe att bygga bo på. Enligt uppgift kan man ta en lerkruka, fylla den med torrt gräs, halm eller dylikt samt resterna av ett musbo. Finns att få hos zoo affärer. Vänd krukan upp och ned och gräv ned den en bit i marken. Täck hålet i botten med lite sten så det inte regnar rakt in (men så att humlorna kommer in)
/sollan
Kan inget annat än instämma!

Har man dessutom världens sötaste lilla marsvin som heter "Humlan" gör det ju inte saken enklare...
Det är nått speciellt med humlor. Av alla de slag.
Humlan
Copycat
15-04-2004, 22:08
Hejsan Humla ! Vad trevligt med fler som kallar sig för sitt husdjurs namn.

Min lilla vildkatt heter Copycat Kitty, en liten skogisblandning.
Fenja är min gamla schäfertik!
Copycat
15-04-2004, 22:18
CITAT (Ingis @ 14-04-2004, 21:19)
För några år sedan hade vi ett humlebo i växthuset. En kväll när jag tyckte det var lite kyligt stängde jag dörren (den brukar stå lite öppen) dit. Vi satt och fikade på altanen när en humla kom och surrade lite irriterat runt våra huvuden. Den var väldigt envis.
fascinerande!!!
vi får nog vänta ent id till innan vi ser dessa vackra flygande varelser hos oss i västerbotten. men snart..

/Ullagumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.