Lindis84
15-06-2014, 10:27
Jag odlar gurka i kruka på balkongen, för andra året i rad. Nu har många av bladen plötsligt blivit alldeles torra och skrumpna, men jag vet inte varför. Plantorna har haft vatten, så de kan inte ha torkat på grund av det. Kan de ha bränts av solen? Eller är det en köldskada, det blev ju plötsligt väldigt kallt nu för ett par dagar sedan... Någon som har nån idé?
Hej
Vi ska leta efter boven. först ska se noga på hela blad om finns insekter som lös, annars vi kan bestämma att det händer med kalt kväll och varm dagen, för mig jag tycker att ta de inne till blir vädret bra, vi kan inte bestämma datum när, det skillnad från zon till zon.
Obs
Ta bort skadad blad.
H.Bassam.
Åsa, mälardalen zon 2
15-06-2014, 17:04
Ser ut som skador av blåst som torkat ut bladen tycker jag.
Får jag låna denna tråd med en bild och en fråga vad som hänt med mina gurkblad?
Lindis84
19-06-2014, 09:15
Tack för svar!
Hittar inga löss, men har tagit bort de skadade bladen för säkerhets skull.
Att det kan bero på blåst känns som den troligaste förklaringen. I samband med att de blev så här var det nämligen väldigt blåsigt i Stockholm, där jag bor. Tog in plantorna, för att de inte själva "stjälken" skulle blåsa sönder, men visste inte att bladen kunde skadas på detta sätt. Upptäckte senare att även vissa tomatplantor hade liknande skador, men i mycket mindre omfattning.
DrB: Låna gärna tråden! =)
Hej
Tomater och gurka tycker om vatten och hög temperatur, men med starka vindar rötterna kan inte förse tillräckligt vatten till växter, så detta fenomen inträffar
H.Bassam
Nu kommer äntligen bilden! :-)
Det var visst inte gurka utan melon, men jag gissar att det är sak samma?
Bladen ser ut så här i mitten av plantan, över och under ser bra ut. Alla andra plantor i växthuset växer som de ska: gurka, melon, tomat och paprika.
Näringsbrist? För mycket sol?
Denna planta står närmast mot öster och får ganska stark morgon/förmiddagssol.
[attachment=81513:gulablad.jpg]
Hej
Du ska ta bort hela skadad blad, på grund av att de kan ha svamp sjukdom för säkerhet skull, nästan alla växter tycker inte om direkt sol.
Obs
Du kan se om den haft tillräckligt vatten, jag menar inte över eller inte mindre.
Lycka till
H.Bassam
Det bruna på bladen är alldeles frasigt, om det kan vara en ledtråd.
Ska testa att de den lite mer vatten och hänga upp lite duk så den får mer skugga - och klippa bort de bruna bladen förstås!
Tack för svar!
Hej
De blir så när de står på blöt jord eller nar de får mera näring, eller på dåliga väder som blåst eller värme, kan du hjälpa oss och se vad som händer.
Obs
du som står bredvid dem, så du kan såga noga på dem, i allafall kan du ta bort skadad delar.
Lycka till
H.Bassam
De har inte fått mycket vatten alls, lika lite som gurkor och tomater.
Jag har två galiamelon, i var sin ände i växthuset. Båda har samma bruna frasiga blad i mitten av plantan.
Honungsmelonen ser helt prickfri ut.
Har inte börjat gödselvattna än, bara lagt "naturgödsel" runt alla plantor.
Det kan vara nån svampsjukdom, jag såg på engelska trädgårdsprogrammet "Året i trädgården" (Gardener's World) när det var liknande på potatisplantor.
Klippa bort angripna blad och släng i brännbart sopor, inte i komposten, att undvika spridning...
Eftersom dom är torra och bruna, dom har inte längre någon funktion, då är det säkrare att ta bort dom ut i fall att det är en svamp som kan sprida sig...
Det var troligen vatten och/eller näringsbrist? När jag kom igång med regelbunden gödselvattning försvann problemet! Jag klippte bort de fulaste bladen, men inte alla.
Hej
Liknar symptomen av skador är svårt att säga vad som hände, men det är bra, att du hittade att det är brist på näringsämnen och jag kan säga att det är brist på magnesiumbrist .
Lycka till
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.