hs04290
Hej!
Tidigare har jag haft både aklejabladsteklar (gröna larver som kaläter bladen) och gallmyggelarver (som äterupp/lägger ägg i knopparna), men dessa angrepp har gått över.

I år blommar aklejorna fantastiskt, men igår fann jag oranga 1/2 cm stora prickar på många blad. Har läst mig till att det är aklejarost, alltså ett svampangrepp, utan "bot". Den värdväxlar med krypven (gräs). Man bör ta bort angripna blad och lägga i brännbara sopor!

Jag undrar; har ni också fått denna på era aklejor??? De flesta angrepp brukar ju gå i cykler, och denna ska tydligen gynnas av varma vintrar. Vore intressant att veta hur läget är i resten av Sverige!

PS. En kvinna i tidigare tråd sa att hon inte hade plats i sin brännbara soptunna för smittade växter utan slängde i bruna till kommunens kompost..... Ett tips är att ngnstans inomhus (där vi ej har aklejor) låta de smittade bladen torka. De tar extremt liten plats i brännbara kärlet efter det.
Tycker inte det är schysst att sprida till kommunens kompostjord.

Helena
Bassam
Hej

Det ser ut som Rost skador, deras sporer sover på marken under vinter o vakna på våren, det är bästa med bekämpa svamp att ta bort skadad blad o bränna dem och rensa marken under dem på hösten och vinter och bränna allt som finns i marken plus om kan man plöja markeken på höst o vinter för att sporer ska lägga under jorden och inte attackera växter.

.
H.Bassam.
Pauline/Sthlm
Japp jag har en del, tack (eller nåt...) för diagnos. Skall åtgärda lite mer aggressivt då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon