tamlin
Hej odlare!

Nyligen var jag nere vid strandbadet i Falsterbo, där det finns en jättefin naturremsa bakom dynerna med olika sorters tallar och björkar och allt möjligt i ett fint sandigt landskap. Där hittade jag en tallkotte full av mogna fröer! De faller långsamt i små virvlar när man skakar på en kotte.

Nu är jag dock osäker på vilken sorts tall detta är, för enligt vad jag googlat mig fram till så växer där tre sorters tall: vanlig tall, bergtall och svarttall.

Vanlig tall borde dock gå att utesluta. Den tall jag plockade kotten från hade ungefär dubbelt så stora barr och kottar som vanliga tallar. Liksom de flesta träd i den vindpinade trakten så växte den inte så värst högt, men den var åtminstone större än "buskig". Kotten verkade inte glansig på ytan utan var ljusbrun och matt som en vanlig tallkotte. Fröna likaså såg precis ut som frön från vanlig tall, fast större och tjockare, kanske aningen spetsigare.

Mycket mer än så är svårt att säga om trädet, men kan det vara tillräckligt för att skilja en bergtall från en svarttall?

Ha en fin sommar allihop!
Huggorm
Det låter som om det kan vara svarttall, den har påtagligt längre barr och större kottar än vanlig tall, och är ofta planterad vid kusten. Bergtall har jag bara erfarenhet av den lågväxande, buskiga varianten men det finns ju en högväxande också.

Kul att du hittade mogna frö, jag försökte med svarttall i våras men den kotten var det inga frö i alls, den var helt tom.
Gossen Ruda
Bestämningsnyckel: http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/pinus/nyckel.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon