Mattias_Göteborg
16-06-2014, 15:32
Hej! Det är såhär att jag byggde ett bevattningssystem med hjälp av självfall till mitt växthus, behållare fylld med vatten med slangar ner till jorden, men så kom jag på när jag fyllde behållaren med gödningsmedel att det kanske kan bildas bakterier, salmonella eller något annat som inte är hälsosamt ? det är ju ett droppbevattningssystem så vattnet stannar flera dagar i behållaren, den står i solen och blir riktigt varm och gödningsmedlet jag har använt är biobact och jätte lite blodmjöl,
kerstin z5-6
19-06-2014, 10:34
Biobact är ju full av aktiva mikroorganismer ger en levande och frisk jord - Hur tänkte du då? Ingen jord är steril och det du vattnar med går inte in i plantan och förgiftar den heller, om det enbart rör sig om bakterier och inte tungmetaller eller annat miljöfarligt.
Mattias_Göteborg
19-06-2014, 18:54
Stillastående vatten kan bli dåligt och farligt att dricka, att det inte tas upp av växterna är det jag vill veta. Sen får man ju alger i en behållare som släpper igenom sol, vilket förmodligen inte är hälsosamt för människor att få i sig, och om det kan påverka växterna eller ph värde så vore det intressant att få reda på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.