johannakp
Hejsan!

Hjälp en nybörjare, vad händer med min squash? Den utvecklar sig bra men efter ett tag slutar "toppen" att öka i omfång och sen skrumpnar frukten längst ut. Det var likadant förra året (mitt första försök).

Är det:

- Dåligt med vattning?
- Dåligt med gödning? (behövs det extra? och hur/vad?)
- Dålig pollinering?

Har läst om just squash och pollinering, men som jag förstår det så gäller det främst mindre frukter som ruttnar. Såhär ser det ut just nu, frukten på bilden är 13 cm.

[attachment=81408:squash.jpg]

Tacksam för alla kloka tankar! smile.gif
rosita
Kan vara dålig pollinering, det händer här också med någon enstaka varje år. Blir alla dina squash sådana?
johannakp
CITAT (rosita @ 16-06-2014, 22:03) *
Kan vara dålig pollinering, det händer här också med någon enstaka varje år. Blir alla dina squash sådana?

Tack för ditt svar!

Ja, nästan alla. Iaf förra året, i år vet jag inte riktigt för detta är den första frukten. Hur funkar det om jag hjälper plantan med pollinering? När frukten är såpass stor så är det väl försent? Det är något jag måste göra tidigare, eller förstår jag det fel? Är nybörjare i odlingsvärlden smile.gif
Påtoppen
Om den är 13 cm, plocka den och använd den innan den börjar skrumpna. Squash är godast när de inte är för stora :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Pollinerar gör man då den blommar så ja när blomman trillat bort och frukten börjat växa är det för sent att pollinera den frukten. Squash sätter dock nya blommor hela tiden ifall man plockar bort frukter (skördar).
Ally
Såna ojämn storlek brukar vara pga ojämn vattning, i det här fallet att det var för torr i början.
Kan det stämma?
Bassam
Hej

Din fråga är inte klart, ska du förklara för att vi kan hjälpa ännu mer eftersom det finns många skäl för detta , miljö skada av värmen och bristen på fukt på marken, och det passar inte sorten som planterade, vilket också svampinfektioner såsom mjöldagg, som
Som flytta sig från år till år under de infekterade blad och frukter,bästa sättet att bekämpa svamp brinner de drabbade delarna förutom att städa marken väl.
Obs
för säkerhet kan du ta inne några blad o frukter inne, och ser om svampmycel kommer på dem, de har vit färgen.
H.Bassam
Mjärden
Det var intressant det där med pollinering. Jag satte ut mina plantor för ett par veckor sedan och har täckväv över. De har vuxit till sig bra och fått vatten både uppifrån och av mig. Frågan är då om jag snart skall ta bort
väven så att bina kommer åt att pollinera. Den ena bänken har jag vägen på ca 40 cm stolpar och en liten öppning vid ena kortsidan den andra har jag böjda viljor och inte så mycket öppning vid sidorna att bi lätt kan komma in. Helst vill jag behålla väven så länge som möjligt för att skydda mot kaninerna.

Min erfarenhet av squashodling är att man måste få igång den på försommaren för att få skörd, på eftersommaren slutar de växa och sätta blommor. Har väl inte fått så mycket skörd de senaste åren utan det år när jag odlade i en grop i en färdig komposthög, då fick jag rikligt med squash och även pumpor på samma komposthög.
rosita
Jag odlar vanlig squash på friland varje år och får massor av frukter hela sommaren. Plantorna blommar och ger frukt fram till september. Någon enstaka frukt blir dåligt pollinerad och ser ut som på bilden. Skördar man den tidigt, är den god, men går inte att lagra länge. Jag låter ofta frukterna bli stora, ca 1-1,5 kg, och lagrar dem svalt, 10-14 grader, de håller sig fina ungefär fram till december. De vi äter under sommaren, är mindre.
Mjärden
Täckväven - tänkte iaf ha den på tills de börjar bilda knoppar o blommor - kan det vara en bra idé ?
Mjärden
Idag tog jag av täckvägen från ena bädden och där hade några blommor redan kommit. Den andra bädden har jag väven på ca 30 cm höga stolpar och har lyft upp den vid sidorna så att ev pollinerare kan komma in undrar om det räcker eller måste jag ta av den helt ? (börja blomma även där)
godivaex
Hej,

Jag har samma problem. Förgror, täckodlar, gödslar (pelleterad hönsgödsel, nässelvatten, blod/benmjöl, aska) och vattnar men det "blir" liksom inget ändå. Jag odlar i upphöjda bäddar. Hittills i år har jag skördat två 10cm squash och det är två till på gång. Plantan blommar på bra.

Har läst runt en del och har kommit fram till att hos mig så är det troligtvis fosfor och kaliumbrist så nu ska jag ut i boden och se om jag har ngt gödsel med mycket av dessa näringsämnen.

Läste en del här: https://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips...odsla-vaxterna/

Men tråkigt är det när skörden inte blir som man tänkte. Har även problem med fruktsättningen på bönor i år. Kanske kan den bedrövliga juni ha ngt med saken att göra också?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon