lönnsirap
Vi har en massa gräsklipp som vi gärna skulle bli av med och tänkte att det kanske kunde hålla bort en del ogräs och samtidigt fungera som gödsel och jordförbättrare för vår 2 år gamla och ca 80 m långa häggmispelhäck (a. spicata). Vi strävar efter en tät häck och välkomnar därför rotskott.
Finns det någon risk att gräsklipp inte bara hindrar ogräs utan även de små rotskott som kommer upp?

fvd
Gräsklipp är bra det brukar jag mylla ner under min häggmispel häck om de är blött är det ännu bättre. Jag vet inte om det kommer att hålla emot ogräs om det finns mycket fröer i jorden. Fast det verkar ju logiskt det blir kanske lite jobbigare för ogräset att komma upp. Min häck är så hög och gammal så det är för mörkt för ogräset men jag minns inte att det var särskilt jobbigt med ogräs "men jag är ju dubbelt så gammal som häcken".

Jag har aldrig fått några rotskott men det kanske går att göra avläggare. Någon annan kanske har ngt mer att berätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon