Sofie83
16-06-2014, 18:34
Jag undrar nu över mitt äppelträd som jag inte har någon aning varken vad det är för sort eller hur jag ska beskära det. De förra ägarna hade bra hand om sin trädgård tills frun i huset blev sjuk och efter vi tog över förra våren så har vi inte beskurit eller hunnit sätta oss in så mycket i trädgården men nu börjar vi komma igång.
Så, vad är det för sorts äppelträd?
Och hur ska jag beskära det, om jag läst på rätt så är det fullt med vattenskott och det breder ut sig rätt stort nu och skuggar mycket omkring. Ska jag ansa ordentligt eller hur gör jag? Och visst är det JAS-månaderna som gäller?
Tack för er hjälp!
Sofie
[attachment=81411:bild_3__2_.JPG]
Här kommer en till bild.
Huggorm
16-06-2014, 18:54
Ta inte bort för mycket på en gång, utan sprid ut det över flera år istället. Ta bort grenar som växer inåt i kronan eller korsar varandra. Du strävar efter att få in ljus i kronan, men tar du för mycket blir det bara en massa vattenskott när trädet försöker kompensera för den förlorade bladmassan.
För att få veta vilken sort det är krävs närbilder på frukten, även delad så man ser kärnhuset.
Sofie83
16-06-2014, 20:28
Tack huggorm! Men får ta lite i år då till att börja med. JAS gäller?
Får vänta tills det blivit äpplen då och inte kart som nu..?
Huggorm
17-06-2014, 05:40
Ja, JAS är den bästa tiden.
Ja, det är nog bäst att vänta till äpplena mognat, då blir det lättare att känna igen dem.
Sofie83
17-06-2014, 07:38
Tack snälla huggorm! Då återkommer jag
Sofie83
07-08-2014, 12:02
Nu tänkte jag börja med beskärningen här och här kommer en närmare bild av äpplena, ett från varje träd. Kan huggorm kanske hjälpa med identifiering nu. Samma sort på båda?
[attachment=81847:bild_ppeltr_d.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.