lagenunder
Tacksam för tips om en klätterväxt som tål vind. Gärna något med blommor. Zon 6 och vind ställer till urvalet kanske. Humle går här men den blir ju så tät. Kaprifol skulle gå. Vi har en kaprifol överallt här den tidiga sorten med rosagul blomma som luktar underbart i kvällningen.

Jag har hittat en gammal resårmadrass som skall riggas upp som klätterställning. Fantastiskt mönster med fjädrarna och den hänger ihop.

Jag har tänkt på Blomman för dagen eller luktäter ...
men vind och zon ställer väl till det då?
kerstin z5-6
Zon har ju inget med ettåriga växter att göra? De dör ju i hela landet när frosten kommer överallt.

Både blomman för dagen luktärt, går fint om de är ordenligt avhärdade innan, och inte minst fördrivna Cobaea scandens,Klockranka . De är lätta att fördriva slutet feb början mars och hinner då börja blomma i början juli i vår zon.

Tycker även du ska testa någon av de härdigare perenna Clematis som finns. Tex Piilu eller någon annan.
josohl
Clematis SUMMER SNOW 'Paul Farges' kanske kan vara värd att försöka med?
Blommar fantastiskt, växer snabbt och klarar vind. I alla fall på sommarstället som är zon 4...
Anges på vissa sidor funka upp till zon 6. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den så långt upp.
kerstin z5-6
CITAT (josohl @ 17-06-2014, 22:09) *
Clematis SUMMER SNOW 'Paul Farges' kanske kan vara värd att försöka med?
Blommar fantastiskt, växer snabbt och klarar vind. I alla fall på sommarstället som är zon 4...
Anges på vissa sidor funka upp till zon 6. Jag har dock ingen egen erfarenhet av den så långt upp.

Håller med en annan kan man så själv Clematis Mandshurica

[attachment=81416:clematis.jpg]

lagenunder
Sommer Snow, Paul Farges hade jag vid förstukvisten i svårt norrläge. Den var underbar en tre år men sen så tvärdog den förrförra våren. Den var så blomgenerös att snickerierna tog stryk.
Skulle vilja ha den igen men något som tar fart tidigare. whistling.gif Är inte så bra på Klematis har nog tagit kål på en fem/sex.

kerstin z5-6
Testa Mandschurica i så fall den kommer från norra kanada som har vårt klimat.

Gardens North

Nya sorter kommer in mest mellan oktober -dec då även den lär finnas med i sortimentet-lätt att så själv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon