Lillamarre
Jag vill ha tips på träd eller större buskar som klarar zon 5-6, söderläge. Kommer stå ganska nära huset, så helst inget med extrema rötter. Gärna med vita blommor, men är öppen för förslag smile.gif

Tack på förhand
kerstin z5-6
En malus tex sargentii eller någon rödblommande malus, alternativt snöbolls buske.
Huggorm
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-06-2014, 19:50) *
En malus tex sargentii eller någon rödblommande malus, alternativt snöbolls buske.
Precis vad jag tänkte förut men jag kom fram till att de flesta malus stannar i zon 5, inte många klarar sig upp i zon 6. Olvon/snöbollsbuske funkar dock bra.
kerstin z5-6
angel_not: Tror inte det stämmer längre , men för TS skull säger jag norrlandskusten här strax söder skellefteå-har bägge sorter + magnolia. Fast den sista är ingen rekommendation smile.gif

[attachment=81420:228584_427120.jpg]

[attachment=81418:sn_boll.jpg]

[attachment=81419:rubin__320x216.jpg]: malus rubin

Alexander-VG-zon3
Håller med Kerstin tycker det är ett jätte bra förslag och väljer man svensk odlade (finns E-planta) eller varför inte finsk odlade. Så är det inga problem till zon 6 med olika prydnads/art malus. Och dessutom kan man anta att söderläge nära huset blir ett bra läge. Många malus arter kommer från kalla områden i Asien och är vana vid vinterkyla.
Lillamarre
Tack för era svar!

Snöbollsbuske har jag, och den verkar trivas smile.gif

Har googlat lite och fastnat för Malus. Barnäpple kanske? Vad tror ni om det?
Jag bor strax norr om Piteå
kerstin z5-6
Det finns 0troligt många namnsorter på Malus , (barnäpple kallas många av dem)

bär aplar

Vit rosa eller röd blom samt olikfärgade miniäpplen.Ofta fina höstfärger på bladen.
De flesta har inga problem längs kusten. Skellefteå-Piteå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon