Motti
Har Monstergurkor i år som växer över förväntan !men det blir för många förgreningar på dom som gör dom till djungelväxter ,nu undrar jag om man kan klippa av en del av sidoskotten utan att hämma moderplantan ? har redan en gurka på 40 cm och typ 8 stycken på gång i rappet men som sagt kan man kapa sidoskotten ?om inte så tror jag de spränger växthuset wink.gif
jaj-51
Ja det brukar bli alldeles för snåriga annars.
Ally
Jag brukar ta bort alla sidoskott så fort dom visar sig, och gallrar bort även varannan gurka att få skörda i lagom takt. Om du låter alla gurkämnen växa klar finns det risk att det blir en kort uppehåll framöver.
Motti
Jag tror jag måste kapa utväxterna annars blir det mig övermäktigt !kul att de växer men det kan bli lite för bra wink.gif har redan skördat 6 stycken nu ! Däremot är Melongurkorna lite slöa inga blommor än knoppar har jag men inte mer .Tycker att det blivit lite dåligt med Hummlor bin och flugor nu som ska pollinera !kan det vara dom snabba väderväxlingarna ?vi har också haft extremt lite fjärilar ! Ni som haft Melongurka pollinera ni själva ?
Kickig
Jag brukar ta av en del av dem så det inte blir för trångt. Då får också plantan som är kvar mer näring till de gurkämnen som ska produeras där.
jaj-51
Min melongurka har gott om hanblommor, de sitter vid stammen i bladvecken.
I år provar jag med att bara ha förgreningarna i takhöjd dags att släppa ut de första.

På mina kommer honblommorna bara på förgreningarn.

Motti
Det där såg riktigt snyggt ut smile.gif men gösses vad Melongurkor blommar mycket ! har nu några på G men är det någon som vet hur stora de ska bli ?som en apelsin kanske ja för att de ska vara ätdugliga då ?
jaj-51
Nu är det fart på dem, bästa året någonsin yahoo.gif
Blev två behandlingar med nematoder mot larverna i jorden och ny gödning Chrysan.

Jag tog bort alla sidoskott tills de växte upp i taket och där har de hittills fåt växa vilt!
Kanske dags att gallra lite ?

Motti
Ja man undrar ju vad man ska ta sig till när växthuset börjar bli som en djungel !kanske man ska ta och rensa ur nertill för nu börjar det bli jobbigt att komma in i buskachet wink.gif alltså svårt att hålla rent och få bort allt som vissnat !Ändå så satte jag mindre plantor i år men ändå är det som en djungel där .Antar att man är lite för försiktig med att klippa bort överflöd ?
Bassam
Hej
Vi lär oss av våra misstag och den information som vi får från varandra och från experter, så säger jag att fegisar lära sig, vi måste våga och göra mycket, vi kan lära oss mycket av resultaten som vi fick efter arbete.

Obs
Rensa klippa det är inte farligt.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon