Full version: Tät buske
Cson
Tacksam för tips om en buske med mycket blad som trivs i skugga, får bladen tidigt på våren och behåller dem länge på hösten./ Rolf
fvd
Vad sägs om en städsegrön järnek ? Jag har en som är riktigt gammal den får aldrig gula blad och jag klipper den med häcksaxen som en julgran. Den behöver ingen som helst skötsel.
Gröna mormor
Lagerhägg kan väl också vara ett alternativ, städsegrön, tät och trivs överallt.
Huggorm
Antingen druvfläder eller olvon kanske? Vintergröna lövbuskar funkar dåligt i Roslagen som väll är zon 4.
Cson
CITAT (fvd @ 19-06-2014, 11:37) *
Vad sägs om en städsegrön järnek ? Jag har en som är riktigt gammal den får aldrig gula blad och jag klipper den med häcksaxen som en julgran. Den behöver ingen som helst skötsel.

Enligt Giftinformationscentralen är bären på såväl järnek som druvfläder giftiga. Det finns småbarn i familjen så de två kan vi inte välja / Rolf
Huggorm
CITAT (Cson @ 19-06-2014, 22:39) *
Enligt Giftinformationscentralen är bären på såväl järnek som druvfläder giftiga. Det finns småbarn i familjen så de två kan vi inte välja / Rolf
I princip alla växter är giftiga i någon mån, även de du hittar i naturen. Men dessa har i princip ingen någonsin tagit skada av, medan ungar blir allvarligt skadade vartenda år av att dricka rengöringsmedel och annat som man har stående runt om i hemmet.
Cson
CITAT (Gröna mormor @ 19-06-2014, 14:27) *
Lagerhägg kan väl också vara ett alternativ, städsegrön, tät och trivs överallt.

Enligt Wikipedia blir lagerhägg 5 - 15 meter hög. För oss räcker det att busken blir 1,5 till 2 meter hög / Rolf

CITAT (Huggorm @ 19-06-2014, 20:17) *
Antingen druvfläder eller olvon kanske? Vintergröna lövbuskar funkar dåligt i Roslagen som väll är zon 4.

I Den virtuella floran står det: "Olvon är en medelstor buske med platta samlingar av vita blommor och röda bärlika stenfrukter. Grenarna och kvistarna är kala," Vad är det som gör den "tät"? / Rolf
Huggorm
Löven gör den tät, men den blir mer än två meter hög så den klarar inte kraven i alla fall. Dessutom är bären lätt giftiga.
Anders zon 1
De kala grenarna och kvistarna hos olvon som nämns i Den virtuella floran syftar på hårighet och har inget med bladen att göra. Så visst kan den bli tät om den trivs.

Lagerhägg finns i flera olika sorter och några blir stora (flera meter) men de funkar bara i zon 1. Några av de de mindre varianterna är härdigare och går upp mot zon 3-4 och blir knappast större än någon meter. Så du behöver inte oroa dig för att den ska bli för stor. Tror snarare att det kan vara problem att få lagerhägg att trivas särskilt bra hos dig om du bor i zon 4. Den blir definitivt inte flera meter hög i alla fall.

Buskar som blir 1-2 m höga och täta i växtsättet finns det massor av, t ex snöbär, olika spireor (särskilt brudspirea), liguster, slån, paradisbuske, benved och vingbenved. Alla de här är dock lövfällande. Bland vintergörna så finns det t ex sorter av rhododendron som kanske skulle passa.

fvd
CITAT (Cson @ 19-06-2014, 22:39) *

Du behöver inte vara orolig för barn äter inte från buskar och träd det finns inga förgiftningsfall vad jag vet. Det är många sådan buskar på både dagis och lekparker. Fast om du själv blir orolig av det skall du förstås avstå.
Bassam
Hej
För säkerhets skull är det bra om man kan undvika giftiga växter.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon