Full version: Skabbräv
Trampendal
Är en markägare skyldig att skjuta en skabbräv?
Om ingen (utom jag då, som inte har jakträtt) bryr sig, vad gör man då?
Anki på Öland
Anmäl till kommunens miljökontor!
Piccante
Fråga markägaren vem som har jakten, ibland är den ju utarrenderad. Kan inte den personen komma och skjuta räven fråga kommunen om det finns någon jägare som anlitas för skyddsjakt.
Jubbe063
Frågan har flera svar.

Inom tätbebyggt område så är det så att den som vill bli av med en sådan här räv måste vända sig till någon av de jägare som har polistillstånd att fånga och skjuta djur inom tätbebyggt område. Namn och telefonnummer till jägarna kan man få av Länsstyrelsen, däremot måste den som anlitar jägaren bekosta det själv,

Ej tätbebygtområde får man avliva skadat eller svårt sjuka djur så länge man kan bevisa att så faktiskt var fallet. När det gäller skabbräv är det lätt att bevisa att den led och plågades. Vid minsta tvivel blr markägare eller polis tillfrågas. Men som sagt kan man bevisa att djuret lider av skada eller sjukdom så är det generellt så att alla har rätt att avliva djuret. Undantaget statens vilt förståss.

denna fråga faller under paragraf 40a i jf

"Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att den av djurskyddsskäl snarast behöver avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark"

Tolkning:

-Man e skyldig att avliva sådant vilt om det kan ske utan att det på något sätt förlänger djurets lidande.

-Här förekommer så kallad omvänd bevisbörda! Om man utom jakt tid eller på annans mark försöker att avliva sådant vilt men bommar med skottet och någon kommer och vill veta vad man skjuter åt, kan man ligga illa till utan bevis!..

mitt tipps!.. ta kontakt med jakträtts innehavaren före du skjuter!...
*Stintan*
Ska inte räven skickas in för undersökning också...om inte annat så för dvärgbandmaskens eventuella utbredning?
Trampendal
Tack för era svar!

Det gäller inte tätbebyggt område, men olika marker möts här och räven rör ju på sig så jag får kontakta de olika markägarna då.
Verkar dock inte som om de tycker de är värst angeläget för räven har visat sig då och då, en längre period, så fler än jag har garanterat sett den.

Kommunen tror jag inte är någon idé att kontakta, de verkar inte ha "rätt attityd" när det gäller dylikt.
Motti
Då borde det ligga i alla markägarnas intresse att avsluta livet på den stakars Räven ! bara att ringa till dina grannar så ställer dom säkert upp på en drevkjakt . En Räv med skabb lider oerhört då den kliar sig hela tiden och slutar äta och dricka därför att klådan är outhärdlig plus att Räven tappar pälsen så den har inget skydd mot kyla .Att rabbla paragrafer hjälper inte en skabbräv !
Trampendal
CITAT (Motti @ 23-06-2014, 00:55) *
Då borde det ligga i alla markägarnas intresse att avsluta livet på den stakars Räven! bara att ringa till dina grannar så
ställer dom säkert upp på en drevkjakt .

Jo, det kan man ju tycka men i det här fallet är det nog inte så tyvärr.

CITAT (Motti @ 23-06-2014, 00:55) *
En Räv med skabb lider oerhört då den kliar sig hela tiden och slutar äta och dricka därför att klådan är outhärdlig plus att Räven tappar pälsen så den har inget skydd mot kyla .Att rabbla paragrafer hjälper inte en skabbräv !

Det där vet jag naturligtvis, det är ju därför jag bryr mig. Annars kunde jag ju strunta i det, är ju inte min räv liksom.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon