Kajsas matte
Jag fick ett litet valnötsträd av min dotter i maj månad. Det står på vår inglasade altan där det är ganska varmt ibland. Ibland står det i solljus och ibland flyttar vi det längre in det i skugga. Nu ser vi att bladen äts upp av något osynligt kryp. Dessutom börjar bladen hänga nedåt. Vi sköter det enligt medförljande skötselråd. På bilden ser man tydligt att något ätit på det så det blivit en halvmåneform på ett litet blad. Vad kan ha hänt och hur gör vi fortsättningsvis för att trädet inte skall tyna bort.
Monarda
Vore det mitt träd skulle jag definitivt sätta ut det, gärna i halvskugga. Det mår nog bättre i friska luften än inne på en altan, det är ju trots allt ett träd. Kan bli rätt högt och yvigt med tiden, som vår japanska valnöt.

[attachment=81487:P7301213.jpg]
Kajsas matte
CITAT (Monarda @ 24-06-2014, 20:24) *
Vore det mitt träd skulle jag definitivt sätta ut det, gärna i halvskugga. Det mår nog bättre i friska luften än inne på en altan, det är ju trots allt ett träd. Kan bli rätt högt och yvigt med tiden, som vår japanska valnöt.

[attachment=81487:P7301213.jpg]

Tack för svar. Oj vilken bild du sände! Det är än så länge ett jättelitet träd som en pinne på 25 cm i höjd med en liten krona som nu vissnar mer och mer för varje dag. På vår altan är det inte särskilt varmt just nu. Ute 13 grader men jag har inget hopp om detta träd där bladen angripits av någonting, just nu blir det bruna fläckar på bladen, mer för varje dag.
Monarda
1997 var vårat också bara en pinne smile.gif Men ge inte upp, så länge roten är frisk så kan det hämta sig.
Huggorm
CITAT (Kajsas matte @ 24-06-2014, 21:51) *
Tack för svar. Oj vilken bild du sände! Det är än så länge ett jättelitet träd som en pinne på 25 cm i höjd med en liten krona som nu vissnar mer och mer för varje dag. På vår altan är det inte särskilt varmt just nu. Ute 13 grader men jag har inget hopp om detta träd där bladen angripits av någonting, just nu blir det bruna fläckar på bladen, mer för varje dag.

Aha, är det bruna fläckar på löven? Det finns en svampsjukdom som är ganska vanlig, löven får bruna fläckar och till slut vissnar de och ramlar av. Jag har det på mitt grå valnötsträd, det kommer varje år. Men det får nya löv efterhand, trädet blir försvagat med överlever.

Här kan man läsa om det (på engelska): http://www.na.fs.fed.us/spfo/pubs/fidls/wa...r/wal_anthr.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon